رزومه نویسیویدیوهای آموزشی

ویدیو: سوابق تحصیلی در رزومه‌ شغلی

همه سوابق تحصیلی خود را در رزومه‌ ننویسید!

ما قبلا در مورد اطلاعات شخصی، یک پاراگراف اجمالی معرفی و سوابق حرفه‌ای باهم صحبت کردیم. اگر مقالات یا ویدیوهای قبلی را درباره ی رزومه نویسی حرفه ای ندیده اید از طریق لینکهای زیر حتما به آن مطالب قبلی مراجعه کنید که این پیوستگی مطالب دنبال شود.

در سه ویدیو پیش از این ویدیو درباره‌ی موارد زیر  توضیحات کامل و مفصلی ارائه کرده ام:

اطلاعات شخصی در رزومه

معرفی اجمالی در رزوم

سوابق حرفه‌ای در رزومه 

سوابق تحصیلی

در این بخش درمورد سوابق تحصیلی نکاتی را عرض می‌کنم که حتما ضرورت دارد در یک رزومه به آن توجه شود. دقت داشته باشید که افراد ممکن است در دوران تحصیل‌شان در رشته‌های مختلفی تحصیل کرده باشند. بعضی افراد از رشته‌ای به رشته‌ی دیگری منتقل شده اند که اصطلاحا می‌گوییم به‌صورت بین رشته‌ای تحصیل کردند.

به‌عنوان مثال افرادی ممکن است که کارشناسی‌شان را حقوق گرفتند و بعد آمده اند کارشناسی ارشدشان را محیط زیست گرفتند. یا کارشناسی شیمی داشتند آمدند در کارشناسی ارشد یا دوره‌ی دکتری در حوزه‌ی صنعت یا کسب‌وکار یا جاهای دیگری مشغول به تحصیل شدند.

دقت داشته باشید؛ برای آن حوزه‌ای که بنای استخدام دارید. و درحال ارسال رزومه‌ی خود برای درخواست استخدام یا همکاری با یک آژانس بین‌المللی هستید. حتما سوابق تحصیلی مرتبط  را باید منتقل کنید، نه هر سابقه‌ی تحصیلی یا آموزشی‌ای که در هرجا دارید.

بعضی از روزمه‌‌ها را وقتی که نگاه می‌کنیم. دیپلم دبیرستان کامپیوتر، کاردانی کامپیوتر، کارشناسی کامپیوتر، کارشناسی ارشد کامپیوتر، حالا بعضاً جاهایش متفات است. یا حتی گاهی می‌بینیم که دو مقطع دانشگاهی هم کاملا درکنار هم هستند.

پرهیز از ذکر جزئیات غیر ضروری

به‌نظر می‌رسد که آوردن تمام این جزییات در داخل یک رزومه اصلا ضرورتی ندارد. یعنی چون صد آمد نود هم پیش ماست. شما وقتی که در قالب یک سازوکار رسمی دانشگاهی در هرجای دنیا یک مدرک معتبر کارشناسی یا کارشناسی ارشد دریافت می‌کنید. به این معنا است که شما مراحل گذشته‌ی  تحصیلی را درست، قانونی و فنی طی کردید. بنابراین ضرورتی ندارد ما تمام این موارد را در یک رزومه منعکس کنیم.

سانسور نکنیم

اما این به این معنا نیست که اگر  احیانا در حوزه‌ی دیگری حتی خارج از حوزه‌ی اصلی تحصیلی خودمان هم مدرکی داریم یا سابقه‌ی تحصیلی‌ای داریم این را سانسور کنیم. شاید حتی این برش کوتاه مدت یا این برش حاشیه‌ای زمینه‌ی تخصصی ما می‌تواند یک ارزش افزوده‌ای ایجاد کند. این ارزش افزوده ممکن است از نظر آن آژانس استخدام کننده یا آن موسسه‌ای که قرار است با ما همکاری داشته باشد یک نکته‌ی مثبتی باشد.

به‌عنوان مثال اگر شما شیمی خواندید در حوزه‌ی محیط زیست ارشدتان را گرفتید. اما در این بین در یک دوره‌ی علمی و کاربردی یا کوتاه مدت یا حتی یک دوره‌ی دانشگاهی، (گاهی افراد دو کارشناسی یا دو کارشناسی ارشد دارند،) بعد شما رفتید در زمینه‌ی آی‌تی هم به‌عنوان مثال تحصیل کردید. این حتما برای شما ارزش افزوده ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید این به شکل مناسب در جای خودش با رعایت یک سری جزییاتی باید در رزومه‌ی شما منعکس شود.

افراط و تفریط نکنیم

درمورد دوره‌های آموزشی کوتاه مدت هم حتما باید دقت کنید افراط و تفریط نباشد. اگر شما دور‌ه‌های آموزشی مختلفی در حوزه‌های متعددی دیدید خوب است که منعکس کنید. به شرط اینکه مرتبط باشد و اگر یک دوره‌ای را در زمان‌های مختلف سطوح مختلفش را طی کردید. ضرورتی ندارد تمام آن‌ها را با تمام جزییات بیاورید. سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح بیسیک، مقدماتی، اینترمدیت؛ لزومی ندارد همه‌ی این‌ها را بگوییم.

اما به یک نکته حتما دقت کنید در بسیاری از رزومه‌هایی که من می‌بینم و بررسی می‌کنم، به‌خصوص وقتی که برای آژانس‌های بین‌المللی ارسال می‌شود. نه لزوما رزومه‌هایی که از ایران می‌رسد، حتی رزومه‌هایی که بعضا از سایر کشورهاست هم این ایراد را داخلش می‌بینیم. مثلا می‌نویسند آشنایی با ویندوز، آشنایی با آفیس،  و …

به‌نظرم اصلا ضرورتی ندارد. اگر شما آشنایی اساسا با این مطالب ندارید. وقتی نمی‌توانید در فضای مجازی با ابزارهای کامپیوتری، آی‌تی و روز ارتباط بگیرید و فعالیت کنید اساسا شما به‌درد کار بین‌المللی نمی‌خورید.  لذا اصلا ضرورتی ندارد برای آن کار بین‌المللی اپلای کنید.

لذا  ذکر آن در داخل رزومه‌ی شما نشان می‌دهد که ممکن است شما یک چیزهایی سطحی از یک چیزی بلد هستید. ممکن است حتی تردیدهایی را در فرد استخدام کننده ایجاد کند که صاحب رزومه یک چیز سطحی بلد هست ولی  با زیاده روی به من منعکس می‌کند.

شانس خود را کم نکنیم

نتیجه این خواهد شد که گاهی شما را مجبور خواهند کرد تا در یک تست رسمی شرکت کنید. این فرایند بعضی مواقع گران قیمت است و یا حتی پرداخت هزینه‌ی آن برای ما از ایران ممکن است ما را دچار زحمت کند. بعد آن تست دادن هم وقت شما و هم پول شما را می‌گیرد و هم اینکه ممکن است شانس رقابت با بقیه افرادی که هم سطح شما هستند را از بین ببرد.

توصیه می کنم رزومه ی من را از مقاله ی رزومه نویسی حرفه ای به زبان انگلیسی دانلود کنید تا با یک رزومه در استاندارهای بین المللی آشنا شوید.

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا