رزومه نویسیویدیوهای آموزشی

ویدیو: معرفی اجمالی در رزومه‌نویسی

از بخش معرفی اجمالی در رزومه خود غافل نشوید.

هر رزومه‌ی حرفه‌ای علاوه بر بخش مشخصات فردی که قبلا درموردش صحبت کردیم یک بخش بسیار مهم‌ دیگری دارد که بخش معرفی اجمالی است.

اگر مقالات یا ویدیوهای قبلی را درباره ی رزومه نویسی حرفه ای ندیده اید، از طریق لینک‌های زیر حتما به آن مطالب قبلی مراجعه کنید که این پیوستگی مطالب دنبال بشود.

قبل از ادامه دادن ویدیو حتما ویدیوی اطلاعات شخصی در رزومه را نیز مشاهده بفرمایید.

 یک بخش حیاتی در رزومه

بخش معرفی اجمالی در رزومه یک پاراگرافی است. این پاراگراف در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه و در حدود چهار یا پنج جمله خلاصه می‌شود؛ به عبارتی خلاصه‌ی وضعیت حرفه‌ای، تحصیلی و مهارتی شما را معرفی می‌کند.

به عنوان مثال اگر بخواهیم در مورد آن پاراگراف ملموس صحبت کنیم اینطور در نظر بگیرید که شما برای یک سخنرانی وارد یک سالن می‌شوید. مجری می‌خواهد شما را به حضار معرفی کند. آن پاراگراف را جلوی خودش می‌گذارد و شروع به خواندن می‌کند. می‌گوید که مثلا این آقای مهندس، این خانم دکتر با این مشخصات و سوابق امروز قرار است در این موضوع و در این مورد با ما صحبت کنند. با توجه به سوابق کاری، تحصیلی و تجربی که ایشان دارند، انتظار می‌رود این برداشت‌ها و این ارزش افزوده را داشته باشیم.

کارآمدترین پیام را منتقل کنیم

در واقع پیام این پاراگراف همان پیام کلی‌ای است که قبلا درموردش تاکید کردیم و یک رزومه باید منتقل کند. به عبارت دیگر رزومه سوابق، تحصیلات، مهارت‌ها و ارزش افزوده‌ی شما را به آن سازمان، آژانس بین‌المللی و یا شرکتی که به‌عنوان مقصد شما را استخدام کرده یا با شما همکاری می‌کند منتقل می‌کند. رزومه وسیله‌ای است برای ارتباط متقابل بین شما، سوابق شما و نیازهای شغلی‌ای که آن سازمان و موسسه دارد.

یک نمونه

به‌عنوان نمونه من در رزومه‌ی خودم اگر بخواهم این پیام را منتقل کنم که در سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی سابقه‌ی کار دارم. و در چند آژانس سازمان ‌مللی کار کردم، و … باید بدانم درج جزییات تمام این موارد ممکن است از حوصله‌ی فردی که دارد رزومه‌ی من را بررسی می‌کند خارج باشد. و یا حتی مقدار زمانی که نیاز هست این جزییات را ببیند و تحلیل کند نیز باعث شود مهارت های فردی من نادیده گرفته شود.

من می‌توانم در همان پاراگراف معرفی در یک جمله به نوعی خودم را معرفی کنم. و این پیام را به مخاطبم منتقل کنم که من یک آدمی هستم با سال‌ها تجربه‌ی کار در عرصه‌ی بین‌المللی. و به‌عنوان یک آدم حرفه‌ای در حوزه‌ی بین‌المللی می‌توانم این خدمات را ارائه کنم. و این ارزش افزوده را برای آن سازمان، آژانس یا شرکت مخاطبم داشته باشم.

حالا اگر آن شرکت استخدام کننده یا آن آژانس تخصصی نیاز به اطلاعات بیشتری دارد به بقیه‌ی قسمت‌های رزومه مراجعه می‌کند. و حتی اگر در مورد هرکدام از آن آیتم‌ها به جزییات بیشتری نیاز دارد می‌تواند به لینکدین من مراجعه کند. و ببیند دقیقا من از چه سالی تا چه سالی در کدام آژانس بین‌المللی چه کاری انجام می‌دادم، چه خروجی‌هایی داشتم و چه تاثیری داشتم.

معجزه یک پیام

بنابراین آن معرفی اجمالی که در ظرف چند ثانیه یک پیام را منتقل می‌کند می‌تواند معجزه‌ای را ایجاد کند. که مجموعه‌ی بقیه‌ی اطلاعاتی که در مورد سوابق من در رزومه هست نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.

کارفرماهایی که رزومه‌ها را بررسی می‌کنند برای استخدام یا استفاده از ظرفیت‌ها در آژانس‌های بین‌المللی. براساس مطالعات انجام شده چیزی حدود ۱۰ ثانیه برای هر رزومه وقت صرف می‌کنند.

ثانیه‌های سرنوشت ساز

در نظر داشته باشید این ۱۰ ثانیه به طور متوسط است. یعنی تعداد زیادی از رزومه‌ها هستند که کمتر از ۳ ثانیه به آن‌ها مهلت می‌رسد. و در نگاه اول آنقدر جذابیت و مطلوبیت ندارند که اساسا آن اچ آر آفیسر یا آن کسی که دارد کار recruitment را انجام می‌دهد به بقیه‌ی رزومه دقت کند. و این را سریعا کنار می‌گذارد و ما اصطلاحا می‌گوییم دور می‌اندازد.

پرهیز از کم نویسی

بنابراین آن پاراگراف باید در حدی جذابیت داشته باشد که آن فرد را بتواند به ادامه‌ی خواندن و مکث کردن بر روی این یک صفحه کمک کند. باید مراقب بود که از دو خطا اجتناب شود. خطای اول کم نویسی است. شما یک پاراگراف حدود ۵ سطری فضا دارید برای اینکه خودتان را معرفی کنید.

اجتناب از زیاده گویی

از این پاراگراف به خوبی استفاده کنید. حرف‌های تکراری نزنید، کلمات بیهوده یا آوردن واژه‌هایی که فقط جملات را به‌عنوان پر کن یک جمله هست استفاده نکنید. بلکه به‌نوعی یک یا دو جمله بیان کنید که این یک یا دو جمله بتواند به خوبی شما را به مخاطب‌تان معرفی کند. و خطای دوم که باید مراقبت کنید و از آن اجتناب کنید این هست که زیاده‌گویی نکنید.

بیشتر از ۵ سطر، بیشتر از چیزی حدود شاید ۱۰۰ کلمه به‌نظرم می‌رسد که اساسا شانس خوانده شدن ندارد. و بسیار بعید می‌دانم براساس تجربیاتی که دارم آن کسی که این رزومه را بررسی می‌کند بیشتر از این حد را بخواند. اگر اطلاعات بیشتری درمورد شما نیاز دارد می‌تواند به بقیه‌ی رزومه مراجعه کند. اگر اطلاعات دقیقی درمورد هرکدام از آن بندهای فعالیت، تحصیلات یا جزییات تجارب شما نیاز دارد. می‌تواند به لینکدین شما مراجعه کند و تمام اطلاعات را دریافت کند.

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا