کسب و کار بین المللی

استخدام در شرکت‌های خارجی: باید و نبایدهای رزومه و لینکداین

نحوه استخدام در شرکت های خارجی

در این مقاله به نحوه استخدام در شرکت های خارجی می پردازم. قبل از هر چیز توجه کنید که فرایندهای استخدامی از شکل کلاسیک و سنتی فاصله گرفته و ساختارهای پیچیده‌ای به خود گرفته‌اند و با استفاده از فناوری‌های پردازش اطلاعات، روند بررسی رزومه متقاضیان استخدام در دنیا تغییر کرده است.

در گذشته برای یک موقعیت شغلی شاید چهل یا پنجاه نامه از سراسر دنیا دریافت می شد و موسسه استخدام کننده درخواست های استخدام را پس از دریافت باز و دسته‌بندی می‌کرد. اما در حال حاضر نرم‌افزارهای تخصصی وجود دارد که کار بررسی رزومه را به صورت نمیه خودکار انجام می‌دهند.

حتی الان شما می بینید که Linkedin براساس cv و موقعیت شغلی به شما پیشنهاد می‌دهد و اگر دسترسی طلایی داشته باشید درخواست استخدامی شما را با سایر رقبای شما مقایسه می‌نماید و تعداد افراد درخواست کننده به همراه موقعیت جغرافیایی، تحصیلات و تجربه آنها را اعلام می‌کند و می تواند شانس شما برای به دست آوردن یک فرصت شغلی تخمین بزند.

تجربیات من درباره رزومه نویسی را می توانید در دوره رزومه نویسی حرفه ای مشاهده کنید. 

بنابراین دقت کنید که دیگر رزومه ها را انسان ها و مدیران کارگزینی و یا کارشناسان موسسات کاریابی باز و بررسی نمی کنند و در حال حاضر cv ها توسط ربات ها خوانده می شوند.

این نرم افزارها با ساختارهای هوش مصنوعی و تحلیل هایی که از طریق استخراج داده در اختیار دارند، بعد از پایش رزومه های مختلف مشخص می‌کنند که آن فرد ارزش مصاحبه شغلی را دارد یا خیر. بنابراین این نکته را باید بیش از پیش دقت کرد که cv شما باید به گونه ای نوشته شود تا ربات‌ها بتوانند آنها را بخواند.

۱– تعیین هدف کنید:

انسان بدون هدف به جایی نمی‌رسد و اگر برسد یا بر اساس شانس است و یا خطا! ما نباید در اصول، براساس استثناء رفتار ‌کنیم و لذا برای هر هدفی باید بر اساس یک سری اصول و قواعد رفتار کنیم. شخصا معتقدم بدون اهداف قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و همراه با زمانبندی مشخص احتمال وصول به یک نقطه مشخص در حد غیرممکن است.

در تعیین هدف نیز عنصر زمانبندی فاکتور بسیار مهمی است زیرا اگر شما برای هدف خود زمانبندی نداشته باشید نمی توانید ارزیابی درستی از خودتان انجام دهید. مانند یک مربی فوتبال که یک تیم را برای مسابقات حرفه‌ای و حتی تا سطح جام جهانی آماده می کند و از شکست و پیروزی تیم برای رسیدن به هدفش بازخورد می گیرد، ما هم باید بتوانیم در یک فرایند قابل اندازه گیری میزان پیشرفت یا پسرفت خود را سنجش کنیم.

تعیین هدف کنید.
هدف مندی

۲- مهارت های خود را افزایش دهید:

توانایی‌های فردی نظیر سطح زبان خارجی، مهارت‌های شغلی، کسب سابقه در فعالیتهای تخصصی و نظایر آن، در واقع نقطه شروعی است که با تهیه یک رزومه کاری به انضمام یک نامه درخواست اصولی و البته با شبکه سازی هدفمند، ما را برای یک آینده جدید آماده می کنند. دیدن ویدیوی مهارت‌های جدید برای کار و فعالیت در عرصه‌ی بین‌المللی خالی از لطف نیست.

مهارت آموزی را جدی بگیرید.
مهارت در عرصه کسب و کار بین المللی

۳- شبکه سازی کنید:

مهارت در شبکه سازی حرفه‌ای یعنی ساختن یک شبکه قدرتمند از ارتباطات تخصصی که سرعت و کیفیت انجام کارها را افزایش دهد. تردید نکنید که شبکه سازی در هر حرفه و تخصصی، یک مهارت است که برخی آن را جادوی روابط عمومی و ارتباطات می‌دانند. در دورانی که اغلب از بیکاری و درآمد کم شکایت میکنند و حقوق دریافتی خود را بر مبنای دلار و یورو با سایرین مقایسه می‌کنند، هستند افرادی که پیشنهادهای شغلی و سفارش پروژه‌های جدید را با ایمیل و تلفن و یا حتی لینکدین می‌گیرند. من درباره‌ی شبکه سازی در مقاله‌ی لژیونر کسب و کار کیست؟ توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ام.

شبکه سازی شغلی را جدی بگیرید و برای آن زمان صرف کنید.
شبکه سازی شغلی

۴- یک رزومه حرفه‌ای تهیه کنید:

رزومه سندی است که باید شما را معرفی کند، بگوید دارای چه مهارت، سابقه و علاقه‌هایی هستید. از منظر حرفه ای هر رزومه یک پیام واضح دارد و یک بخش پنهان که در بخش پنهان باید ارزش‌های مورد توجه شما منتقل شود.

این نکته مهم متاسفانه در بسیاری از رزومه ها رعایت نمی شود و کلید واژه‌هایی که بیانگر نوع علاقه مندی ها، ارزش افزوده، مزیت رقابتی و ارزش‌های خاص و النحصاری شماست مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

به عنوان مثال اگر ارزش‌های خاص مورد نظر  شما مباحث انسان دوستانه است و می خواهید در نهادهای مرتبط استخدام شوید، سابقه عضویت در صلیب سرخ یا هلال احمر را در رزومه خود نشان دهید و به عبارت دیگر باید دست از تواضع بردارید و cv شما باید آن جنبه بشردوستانه شخصیت شما را نشان بدهد و روح حاکم بر رزومه شما باید کارهای خیر، مفاهیم انسان دوستانه را منتقل کند.

برای نگارش حرفه ای رزومه خود می توانید از دوره آموزش رزومه نویسی استفاده کنید.

به رزومه معمولی رضایت ندهید

در مثال دیگر اگر شما تمایل به راه اندازی کسب و کارهای جدید دارید باید روحیه کشف بازارهای جدید و توسعه کسب‌وکار را در رزومه خود نشان دهید.

افرادی که قصد ورود به بازار کار خارج از کشور را دارند باید نامه درخواست را هماهنگ با سابقه حرفه‌ای خود را با نگارش اصولی در قالب یک بسته رزومه شغلی معرفی کنند تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های فنی خود را برای سبقت از سایر رقبای شغل مورد نظر استفاده نمایند.

همانطور که قبلا هم تاکید کرده ام، نامه درخواست و رزومه مدارکی هستند که شما را توصیف می کنند ولی به خاطر داشته باشید که نامه درخواست، فرم کاریابی یا درخواست ویزا یا اپلیکیشن پذیرش تحصیلی نیست بلکه هدف آن متقاعد کردن کارفرما است تا در مقایسه با سایر داوطلبان از شما برای مصاحبه دعوت کند.

یک رزومه‌ی کاری حرفه‌ای برای خود ایجاد کنید.
رزومه‌ی کاری بین المللی

۵- رزومه خود را منتشر کنید:

بعد از تهیه رزومه، باید در فکر یک نامه درخواست (cover letter) باشید که محتوای متناسب با آن فرصت شغلی مورد نظر باشد. حتی در صورتیکه cover letter را از شما نخواستند یا به هر دلیلی نیاز نبود، متن آن را تهیه کنید تا در بدنه اصلی ایمیل ارسالی استفاده شود.

بنابراین با داشتن یک الگوی کلی براساس اهداف، اطلاعات مربوطه را تکمیل و محصول نهایی در Linkedin قرار می دهید. لازم به ذکر است در بعضی از پلتفرم‌های کاریابی شبیه سیستم‌های جذب و استخدام سازمان ملل متحد، شما باید سوابق تحصیلی و کاری و نیز سایر مشخصات فردی خود را با تمام جزییات درج کنید.

سپس cv خود را در یک محیط اشتراکی نظیر دراپ باکس یا حتی گروه دوستانتان در تلگرام و واتس اپ قرار دهید. هدف از این کار محک زدن قدرت نقدپذیری است برای اینکه شما ظرفیت این را داشته باشید که cv خودتان را در محیط مشترک با دیگران و از نگاه دیگران ببینید.

من در دوره آموزش رزومه نویسی حرفه ای مفصلا درباره حضور در لینکدین صحبت کرده ام. 

دیده شوید

لذا اگر هنوز آمادگی آن را ندارید که سایرین پیش نویس cv شما را ببینند، اگر هنوزآمادگی این را ندارید cv شما توسط دیگران نقد شود، اگر نمی توانید خودتان و توانایی هایتان را به دیگران معرفی کنید، یعنی هنوز آمادگی ورود به فضای حرفه‌ای را ندارید.

در این مسیر بسته به علاقه فرد برای کار در حوزه های تخصصی می‌توان از پلتفرم هایی نظیر LinkedIn یا حوزه آکادمی مثل ResearchGate  فعالیت خود را آغاز نمود. در مواجهه با این فضای حرفه‌ای و پلت فرم انتخابی، می توان بازارهای کار و استخدام آشکار و پنهان را پیدا کرد.

در جلسه‌های گذشته روی این موضوع تاکید کردم که اگر برای ۳۰۰ – ۴۰۰ فرصت شغلی درخواست استخدام فرستاده‌اید و جوابی نگرفته‌اید هنوز ناامید نشوید. چون ممکن است شما روی فقط پنج درصد بازار سرمایه گذاری کرده اید یعنی علت آنکه شما از آن نتیجه ای نگرفته‌اید این است که روی درصد کمی از کل بازار سرمایه‌گذاری کرده اید است بقیه بازار کشف نشده اطرافتان را با روش‌های مختلف می توان به دست آورد.

لینکدین جای حرفه‌ای ها است؛ آن را جدی بگیرید.
لینکدین یک شبکه برای حرفه‌ای ها

۶- برندسازی کنید:

هر مقدار که فضای حرفه ای شما سخت تر و پیچیده تر شود، برندسازی نیز مشکل‌تر می شود زیرا شما در حال رقابت با دیگران هستید.  تصور کنید شرکتی تاسیس کرده‌اید و فعالیتش به خوبی پیش می‌رود و در کنار این شرکت، شرکت دیگری را راه اندازی می کنید.

البته تصور برخی این است که هر دو شرکتی مثل کوکاکولا و پپسی رقیبند و ممکن است به شما بگویند شما نمی‌توانید کاری انجام دهید. ولی دقت داشته باشید که در عالم فعالیت حرفه‌ای این دست هایی که به سمت یکدیگر پرتاب شده و در حال رقابت به نظر می رسند، ممکن است درشرایط دیگری دستشان در دست یکدیگر باشد و منافع مشترک دیگری را دنبال کنند.

برندهای رقیب را فراموش نکنید

به عبارت دیگر قبل از اینکه کاری را انجام دهید جایگاه رقبای خودتان را پیدا کنید، درغیر این صورت بدلیل کوچک نمایی یا بزرگ نمایی بیش از حد رقبا وارد عرصه‌ای می شوید که یا انگیزه رقابت ندارید و یا میدان رقابت متعلق به شما نیست.

نتیجه این می شود که شما در یک فرایند کارآفرینی ممکن است توان رستوران داری داشته باشید ولی به دلیل خطای هدفگذاری به شغل کارگری رستوران برسید و بعد متوجه شوید که حتی گارسونی هم بلد نیستید! متاسفانه در این فرایند شما لزوما به رستوران داری نمی‌رسید چون ظرفیت‌های علمی، عملی، مهارتی و محدودیت‌های خودتان را درست ارزیابی نکرده‌اید.

برندسازی در دنیای جدید یک ضرورت است.
برندسازی

۷- یک انگیزه نامه برای خودتان آماده کنید:

از طرفی شما برای کاریابی و یا اخذ پذیرش تحصیلی به مدارکی نیاز دارید که شاید انگیزه نامه یا نامه درخواست از دشوارترین آن‌ها باشد چراکه باید با مهارت نوشته شود تا در کمیته پذیرش که معمولاً متشکل از چند مدیر و استاد عالی‌رتبه است که در اتاقی دربسته نامه‌های نوشته‌شده دهها و بلکه صدها نفر را بررسی می‌کنند و از آن میان باید صلاحیت تعداد اندکی را تأیید کنند.

نوشتن انگیزه نامه از جمله بخش هایی است که افراد در تهیه‌ی آن مشکل دارند، بنا به سال ها تجربه در بررسی رزومه های حرفه ای در سازمان های گوناگون جهانی، تجربیات خودم را در دوره آموزش رزومه نویسی گفته ام. پیشنهاد می کنم حتما به صفحه این دوره سر بزنید تا بیشتر با این دوره آشنا شوید.

توجه داشته باشید که این کمیته هیچ شناختی از شما ندارد و فقط با خواندن رزومه و درخواست یا انگیزه نامه می‌تواند شایستگی شمارا تشخیص دهد.  در درخواست نامه ها باید خود را پویا، متمایز، باهوش و علاقه‌مند نشان دهید که دارای قابلیت های منحصربه‌فرد هستید. قبل از ارسال نامه خود حتما از مشورت و بازخوانی  اساتید و افراد دارای صلاحیت کمک بگیرید. گاهی سرنوشت شما با کم یا زیاد شدن یک کلمه تغییر میکند.

یک انگیزه نامه بنویسید.
انگیزه نامه

۸- به دنبال کار باشید:

یکی از اشتباهات رایج جستجوگران شغل برای یافتن فرصت‌های شغلی بین‌المللی، اکتفا کردن به جستجو در سایت‌های کاریابی و تمرکز بر میزان حقوق و مزایایی شغل است که البته در برابری نرخ ارز و مقایسه دلار و یورو و پوند بسیار جذاب به نظر میرسند. علاوه بر جستجوی کار و آگهی‌های استخدام در سایت‌های مختلف کاریابی باید سایت‌های شرکت‌های مختلف را نیز جستجو کنید.

اگرچه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی آگهی استخدامی خود را در سایت‌های کاریابی و شغل‌یابی بین‌المللی آگهی می‌کنند ولی تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آن موسسات نمی‌گذارند.

یافتن شغل کوتاه‌مدت یا بلندمدت در خارج از کشور راه‌های مختلفی دارد که برخی از آنها برای افرادی که در ایران ساکن هستند به سادگی در دسترس نیستند. وجود سفارت یا کنسول‌گری ایران در کشور مقصد یا کشورهای همسایه و منطقه ای که مایل به سفر هستید، زبان کشور مقصد و زبان‌هایی که به آن تسلط دارید، در این فرایند اهمیت دارد.

اقامت کاری یا کار برای اقامت؟

همانطور که پیش از اقدام برای دریافت ویزا باید از اعتبار پاسپورت خود اطمینان حاصل کنید، برای امکان دریافت اجازه فعالیت، اقامت موقت برای کاریابی، مجوز کار یا ویزای کار نیز باید به جزییات مقررات مربوطه دقت کنید. برخی مشاغل خارجی بدون اخذ ویزای کار یا اقامت موقت در کشور مقصد و حتی طی مراحل مقدماتی مهاجرت امکان‌پذیر نیستند. اگر تصمیم به مهاجرت یا اخذ تابعیت کشور مقصد را ندارید باید پیش از درخواست کار شرایط لازم را بررسی نموده و مطمئن شوید که واجد شرایط اقامت، کار و تحصیل در آن کشور هستید.

بسیاری از متقاضیان پذیرش تحصیلی در دانشگاه های اروپا، امریکا، کانادا و استرالیا علیرغم هزینه زیاد شهریه دانشگاه مقصد یا هزینه زندگی، به امید یافتن یک کار دانشجویی هستند در حالی که معمولا در رقابت برای شکار فرصت های کار دانشجویی نیز افرادی موفق هستند که با ترفندهای کاریابی بین المللی آشنایی دارند.

سخن پایانی:

دقت کنید که پذیرش تحصیلی از دانشگاههای خارجی، مهاجرت به خارج از کشور و یا اخذ اقامت با سرمایه گذاری، کاریابی نیست. اگر مایل به استخدام در موسساتی هستید که در کشورهای خارجی شعبه دارد نیز باید فرایند کاریابی را با دقت خاصی دنبال کنید و دوره های با عنوان «Job Hunting Myths and Mistakes» را شرکت کنید. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی که دارای شعبات خارجی در اروپا، آسیا و آمریکا هستند این امکان را می‌دهند که متقاضیان کار با یک درخواست شغلی، شانس یافتن کار در کشورهای مختلف را داشته باشند.

گاهی اطلاعیه های استخدامی این موسسات برای انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها ارسال میشود تا از دانش آموختگان یک رشته یا مقطع خاص تحصیلی جذب کنند. در این زمینه با افراد فعال در تخصص خود ارتباط برقرار کنید و از دوستان و آشنایانی کمک بگیرید که برای کار به خارج از کشور سفر کرده‌اند، در آنجا اقامت داشتند و در زمینه شغلی خود موفق بوده‌اند.

نباید انتظار پیدا کردن نقش مورد نظر هم داشته باشید. بنابراین یکی از مهمترین مباحث تمرکز بر روی بحث شخصیت پردازی و آمادگی برای پرسنال برندینگ است. علاوه بر مقاله‌ی نحوه استخدام در شرکت های خارجی که آن ار مطالعه کردید، می توانید مقاله های ی دیگر من درباره مهاجرت و نیز استخدام در شرکت های بین المللی را هم مطالعه بفرمایید.

در فضای کاری حرفه‌ای امروز، شما به شکل کاراکتری نمایش داده شوید که مورد نظر خود شماست. اگر لازم است شما در صحنه تئاتر زندگی نقشی را ایفا کنید، رزومه‌ شما باید مناسب با نقش خودتان باشد.

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

    1. The benefit of freelancing in Iran is that you need less experience than you need to work in US, Canada or Europe but it is highly recommended that you find a local business partner first, before accepting any order or signing a contract
      .
      for more information please feel free to contact International Entrepreneurship House
      http://khanehkarafarini.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا