کسب و کار بین المللی

مراجعه به سفارت پس از دریافت جاب آفر

آنچه پس از دریافت جاب آفر برای مراجعه به یک سفارت باید بدانید.

قبل از مراجعه به سفارت باید دقت داشته باشید که بیشتر مجوزهای کاری توسط وزارت امور داخله یا پلیس مهاجرت کشور مربوطه صادر می شود. اما بسیاری از کشورها، جاب آفر به تأیید وزارت کار و یا دفتر اشتغال شهرداری هم نیاز دارند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که هیچ فرد دیگری که ساکن کشور یا شهر مقصد باشد وجود ندارد که برای این شغل، از شما مناسب تر باشد. لذا مرجع صادر کننده و تایید کننده جاب آفر برای سفارت کشور مقصد مهم است.

در بسیاری از کشورها، وظیفه ی وزارت کار این است که بر روندی که شرکت‌ها در نظر گرفتن الزامات مورد نیاز برای جذب داوطلبان مشاغل محلی طی می کنند، نظارت کند. پس از انعقاد قرارداد کار و تأیید وزارت کار و یا اداره کار محلی، می توانید مراحل درخواست خود را در سفارت و یا کنسولگری کشور محل اقامت خود پیگیری کنید.

در نظر داشته باشید که با ورود به سفارت یک کشور، شما به عنوان میهمان وارد خاک آن کشور شده‌اید و سفیر فرهنگ و آداب کشور خود هستید. بنابراین لازم است حداکثر ادب و آراستگی ممکن را داشته باشید.

ورود به سفارت

توصیه‌های زیر به صورت عمومی پیشنهاد می‌شود اگرچه شما باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با شرایط خاص را داشته باشید:

  1. قبل از مراجعه به سفارت، تمام مدارک لازم را طبق دسته بندی اعلام شده توسط سفارت مرتب کنید و یک پوشه قرار دهید. دقت کنید که همیچ مدرک اضافه ارائه نکنید مگر از شما خواسته شود.
  2. با لباس مناسب و آراسته به سفارت مراجعه کنید. لباس رسمی توصیه می‌شود ولی الزامی نیست. پوشش اسپرت، رنگارنگ، طرح‌های غیرمرسوم یا با نوشته‌ روی لباس اصلا مناسب نیستند.
  3. وقت‌شناس باشید! برای مراجعه به سفارت سعی کنید حدود سی دقیقه قبل در محل حاضر شوید.
  4. معمولا سفارت‌ها راس ساعت مقرر به شما اجازه ورود می دهند ولی ممکن است برای مدیریت زمان چند دقیقه زودتر از شما دعوت کنند که برای کنترل‌های اولیه وارد شوید.
  5. در هر صورت انتظار چند دقیقه تا چند ساعت معطلی را داشته باشید. امکان دارد افسر پرونده شما برای تکمیل پرونده مراجعین قبلی یا بروز شرایط خاص، دیرتر از زمان تعیین شده شما را پذیرش کند.
  6. نوع برخورد شما با نگهبان، مامور بازرسی، افسر پرونده و سایر کارکنان سفارت بسیار اهمیت دارد. از شوخی‌های معمولی و روزمره خودداری کنید. اگر اعتراضی دارید کاملا محترمانه و با لحن مناسب بیان کنید. 
  7. قواعد بازرسی برای ورود به سفارت شبیه بازرسی پلیس فرودگاه قبل از ورود به پرواز است. همراه داشتن اشیای تیز یا وسایل و ابزاری که شبیه سلاح سرد یا گرم یا وسایل آتش‌زا باشند ممنوع است.
  8. معمولا” همراه داشتن وسایل دیجیتال مانند موبایل، ساعت دیجیتال، هندزفری و کامپیوتر ممنوع است. گاهی برای ورود به برخی اماکن دیپلماتیک مقررات خاصی وجود دارد. لذا پیش از مراجعه، حتما” سایت سفارت را بررسی کنید.
  9. قبل از مراجعه به سفارت حتما هزینه ویزا و نحوه پرداخت را چک کنید. برای پرداخت هزینه صدور ویزا، پول نقد به شکل و میزان مناسب همراه داشته باشید تا مبلغ مورد نظر را بدون کم‌وزیاد بپردازید و معطل باقیمانده پول نشوید. برخی سفارت‌ها به هیچ وجه دریافت مبلغ کمتر یا بیشتر را قبول نمی‌کنند.  
  10. در زمان دریافت مدارک یا مصاحبه، آرامش داشته باشید. دقیق و بدون استرس پاسخ دهید. آمادگی پرسش‌های متعدد، تکراری و گاهی غیرمرتبط را داشته باشید. پنهان‌کاری و زیاده‌گویی نکنید. یک افسر با تجربه، رفتار صادقانه را در همان چند دقیقه ابتدایی تشخیص می‌دهد.

سوالات مرسوم در مصاحبه برای ویزای کاری

سوالاتی که در مراجعه به سفارت برای ویزای کار، باید برای آن آمادگی داشته باشید:

  • اگر جاب آفر گرفته‌اید، در مورد سوابق شرکتی که قرار است کار کنید اطلاعات کافی به دست آورید. (نشانی شرکت، مدیران، حیطه فعالیت، پروژ‌ه‌های قبلی و در دست اجرا، …)
  • چرا این کشور را برای کار انتخاب کردید؟
  • نحوه آشنایی شما با شرکت مذکور و فرایند کاریابی چگونه بوده؟
  • سوابق و تحصیلات مرتبط شما با فعالیت شرکت چیست؟
  • در ایران در چه زمینه هایی فعالیت داشتید؟
  • آیا قبلا کار مشابهی را انجام داده‌اید؟
  • تجربه کار در خارج از کشور خود را داشتید؟
  • آیا خانواده شما همراهتان خواهند بود؟
  • آیا حقوق شما هزینه‌های اقامت شما را پوشش می‌دهد؟
  • به چه زبانی تسلط دارید؟
  • با زبان کشور مقصد چقدر آشنایی دارید؟
  • آیا دوست یا اقوام در کشور مقصد دارید؟

دقت کنید که در جریان مصاحبه و تحویل مدارک، فقط به سوالاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهید و از پر حرفی و صحبت در مورد موضوعاتی که از شما پرسیده نشده است بپرهیزید.

در انتهای مصاحبه، معمولا” رسید پرداخت هزینه ویزا به شما داده می‌شود و تمام مدارک لازم نزد سفارت خواهد ماند و نتیجه ویزا از طریق ایمیل به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. در هنگام دریافت ویزا، اصل پاسپورت و جاب آفر و برخی مدارک توسط سفارت تحویل شما خواهد شد.

خود را برای مصاحبه آماده کنید

آنچه برای دریافت یک پیشنهاد شغلی از یک شرکت خارجی مهم است، توانایی شما در نشان دادن این مطلب است که شما در یک رقابت سالم با سایر متقاضیان خارجی و یا داخلی، بهتر عمل می کنید. رسیدن به این نقطه، به برنامه ریزی و اخذ مشاوره های دقیق و کارآمد نیاز دارد. به بررسی فرصت‌های شغلی در خارج از کشور برای تشخیص گرایش‌ها ادامه دهید. در مورد تجربه ی کار و مهارت های خاصی که به شما کمک می کنند تا سریعتر به کار در خارج از کشور برسید، اطلاعات کسب کنید.

جاب آفر
جاب آفر

قبل از سفر

  • نشانی محل اقامت، مسیرهای ارتباطی، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و شرایط قرنطینه کشورهای ترانزیت و مقصد را بررسی نمایید.
  • نکات مربوط به پروازهای خارجی اعم از سقف ارز مجاز، وزن چمدان، محدودیت‌های حمل دارو و وسایل ممنوعه را بررسی بفرمایید.
  • حداقل ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید.
  • مقدمات تهیه ارز و پرداخت عوارض خروج از کشور را قبل از مراجعه به کانتر پرواز انجام دهید.
  • اصل مدارک ضروری و یک نسخه پرینت از همه مدارک (از جمله مدارکی که به سفارت تحویل دادید) را به همراه داشته باشید.

ورود به فرودگاه مقصد

اغلب سوالات افسر کنترل ویزا توسط پلیس مرزبانی و مهاجرت در فرودگاه مشابه سوالات افسر پرونده شما در سفارت می‌باشد.

نکات زیر را حین پاسخ مورد نظر داشته باشید:

  • آرامش، کنترل اضطراب و تمرکز برای ارائه پاسخ صحیح و مناسب اهمیت دارد.
  • توجه داشته باشید ممکن است این پرسش و پاسخ‌ها چندین بار در مراحل مختلف تکرار شود که بخشی از فرآیندهای رایج مهاجرت در تمام دنیا است.
  • همراه داشتن پول رایج کشور مقصد: پیشنهاد می‌شود در فرودگاه مقصد، حدود ۱۰۰ یورو را به پول محلی تبدیل نمایید تا جهت هزینه‌های اولیه مثل تاکسی و مواد غذایی دچار چالش نباشید.
  • سیمکارت کشور مقصد را می‌توانید در فرودگاه یا فروشگاه‌های داخل شهر تهیه نمایید.

درخواست کارت اقامت

پس از رسیدن به محل اقامت موقت، حضور خود را جهت هماهنگی‌های اولیه برای اقدامات زیر به وکیل اعلام نمایید:

  • مراجعه به وکیل و امضای قرارداد کار.
  • اخذ نوبت از پلیس مهاجرت استان محل کار.
  • مراجعه به کلینیک یا پزشک معتمد برای اخذ گواهی سلامت.
  • تهیه مدارک محل اقامت یا اجاره‌نامه.
  • مراجعه به اداره مهاجرت جهت انگشت‌نگاری.
  • مراجعه به اداره مهاجرت در تاریخ تعیین شده و دریافت کارت اقامت.

* مدت زمان صدور کارت اقامت حداقل ۳۰ روز کاری از تاریخ انگشت‌نگاری است و توصیه می‌شود تا زمان دریافت کارت، از کشور خارج نشوید.

کوچینگ مسیر شغلی
کوچینگ مسیر شغلی

شرکت های خدمات ویزای کاری

چند سالی است که دریافت ویزای بسیاری از کشورها توسط شرکت ها خدمات ویزا نظیر VFS انجام می شود. بهترین مرجع برای اطلاع از زمان و مدارک لازم برای اخذ ویزای کشور مقصد مراجعه به وب سایت و تماس با این شرکت هاست. ضمن اینکه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و مدنی از دیگر مدارک لازم برای ویزای کار در اغلب کشورهای جهان می باشد.

استثنائاتی هم در این ضابطه وجود دارد که اغلب دولت ها می خواهند که متقاضیان خارجی، برای درخواست مجوز کار در کنسولگری و یا سفارت مربوطه در کشور خود درخواست دهند که این عمدتاً به این دلیل است که مسئولیت کنترل جابجایی افراد بر عهده ی وزارت امور خارجه کشورهای مبدا و مقصد گذاشته می شود. دولت‌ها، عموما می‌خواهند کسانی که به دنبال کار می‌گردند، فرآیند درخواست را با پیروی از رویه‌های صحیح در سفارت ها طی کنند.


مطالعه این مطلب را توصیه می‌کنم: آنچه برای اخذ ویزای کار در خارج از کشور باید بدانیم


مشاوره، هزینه نیست

به جای تلف کردن وقت، بودجه مشاوره خود را افزایش دهید، با شرایط کاری کشورهای مقصد آشنا شوید و با افراد با تجربه های متنوع ارتباط برقرار کنید. دقت کنید افرادی که سالها است در یک شغل یا یک موسسه یا یک کشور کار می کنند لزوما مشاورین مناسبی برای شروع این صفر نیستند. یک پزشک با سابقه بیست سال کار در یک بیمارستان یا حتی یک دانشگاه در آلمان لزوما مشاور خوبی برای یک دانش آموخته عصر هوش مصنوعی و گوگل و یوتیوب و اینترنت اشیا نیست که به عنوان یک مرجع حرفه ای برای کار در هزاره سوم استفاده کنید.

شرکت های خدمات اقامت و مهاجرت

قدم مهم دیگر، تحقیق در مورد شرکت هایی است که خدمات اقامت و مهاجرت شغلی ارائه می دهند. تبلیغات شغلی بین‌المللی بسیاری در اینترنت موجود است و هر چه بیشتر آن ها را بررسی کنید، بهتر می توانید تصمیم بگیرید. نیازی هست که تاکید کنم یک رزومه بین‌المللی درست و حسابی داشته باشید؟ هرچه سطح تحصیلات، مهارت، تجربه و زبانی شما قابل رقابت باشد، شانس شما برای اخذ ویزای کاری و استخدام در یک فرصت شغلی بین المللی در بازار کار رقابتی و شلوغ جهانی بالاتر می رود.

ضمن اینکه برخی کشورها به منظور رفع مشکل کاریابی یا خرید و فروش غیر قانونی مجوز یا قرارداد کار، ویزای جستجوی کار (Job Seeker) صادر میکنند که اگر شما دعوتنامه کاری نداشته باشید میتوانید به کشور مربوطه بروید شش ماه فرصت دارید تا با کمک شرکت‌ها و موسسات کاریابی شغل مناسب خود را پیدا کنید و سپس در همان کشور ویزای کار بلند مدت دریافت می‌کنید.

ریسک دیجیتالی شدن
از کجا شروع کنیم؟

مهاجرت با جاب آفر یا کارآفرینی یا …؟

در این میان افرادی  هم با سرمایه تخصصی یا مالی مهاجرت میکنند.  شاید اوضاع این افراد بهتر از پناهجویان باشد. آنها به مرور زمان برای خود اعتبار یا کسب و کاری رقم  میکنند.  این گروه زودتر و محترمانه تر ولی گرانتر از پناهجویان از دوره بحران میکنند. اما همین گروه هم باید تلاش بیشتری برای سازگاری با شرایط  کشور مقصد  داشته باشند.

سخن پایانی

حقایق موجود را پنهان نکنید. پیدا کردن کار مناسب یا گرفتن یک جاب آفر در کشور خودتان هم سخت است. نباید فکر کنید در اروپا و امریکا برای ما فرش قرمز پهن می کنند. تغییرات نرخ برابری ارز و بالا رفتن قیمت دلار و یورو را در بازه زمانی بلند مدت تحلیل کنید تا تصمیمات ناگهانی و هیجانی نگیرید. مراقب طعمه های “درآمد و رفاه بیشتر” یا “ویزای کار تضمینی” یا “مهاجرت سریع” یا “اقامت شنگن تضمینی” باشید. چیزی به نام “بهترین کشور برای اقامت” وجود ندارد.

توصیه میکنم به یک وب سایت، وکیل یا مشاور برای ورود به عرصه حرفه‌ای بین المللی اکتفا نکنید. برنامه‌ریزی، جستجو و ارتباط برقرار کنید. برخی از مؤسسات معتبر، چالش های دریافت ویزای کار در خارج از کشور را با شما در میان می گذارند. برخی ممکن است برنامه های جایگزین نظیر مهاجرت یا اخذ پذیرش تحصیلی را پیشنهاد کنند که شاید برای شما گزینه مناسبی نباشد. با همه این چالش ها، اخذ ویزای کار و چند سال مراوده کاری و تجربه کسب و کار و زندگی در خارج از کشور، بسیار هیجان انگیز و آموزنده است.

نظرات شما برای ما ارزشمند است. می‌توانید نظرات خود را در همین صفحه به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا