Englishکسب و کار بین المللی

سخنرانی دکتر فاضل در وبینار بین‌المللی روز زمین

اصغر محمدی‌فاضل رییس انستیتوی محیط‌زیست سازمان همکاری اقتصادی (اکو)

Start the meeting and introducing speakersAsghar Mohammadi Fazel
ECO-IEST President
Tehran, Iran
TehranIran
Asghar Mohammadi Fazel
Asghar Mohammadi Fazel

گفتگو با ایرنا

اصغر محمدی‌فاضل رییس انستیتوی محیط‌زیست سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا دراین باره گفت: روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین پایه گذاری شده و جوامع بسیاری هفته زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند.

وی افزود: در ایران نیز همزمان با سایر کشورهای جهان، هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برگزار می‌شود. بر اساس تقویم رسمی کشور، دوم اردیبهشت ماه هر سال به نام “روز زمین پاک” نامگذاری شده‌ است.

وی اظهار داشت: به مناسبت گرامیداشت این روز راهکارهایی نیز ارائه شده است. صرفه جویی در مصرف کاغذ، کاشت نهال و گیاهان بومی، مشارکت در پویش های حمایت از محیط زیست، کاهش استفاده از وسایل آلاینده زمین، کاهش مصرف آب، توجه بیشتر به مدیریت پسماند، کاهش تولید زباله و تلاش برای افزایش آگاهیهای عمومی از این راهکارها هستند.

تغییرات اقلیم در ایران

محمدی فاضل درباهر تاثیر تغییرات اقلیم در ایران گفت: از لحاظ اقلیمی ایران در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد و انتشار جهانی گازهای گلخانه ای می تواند باعث تغییرات آب و هوایی شدید و مخرب شود، این تغییرات نه تنها باعث دگرگونی هایی در شرایط طبیعی کشور شده بلکه می تواند موجب بروز حوادث غیر مترقبه ای مانند سیل، توفان گرد و غبار، خشکسالی و سرما زدگی شود. 

به گفته وی تغییرات آب و هوایی تاثیرات وسیعی نیز بر سلامتی بشر، حتی گیاهان و حیات وحش دارد. با افزایش حرارت، قدرت تبخیر کنندگی هوا یا تبخیر و تعرق، نیاز آبی موجودات و گیاهان بیشتر می شود. 

سیاست های کاهش گازهای گلخانه ای

رییس انستیتوی محیط‌زیست سازمان همکاری اقتصادی اظهار داشت: سیاست های کاهش گازهای گلخانه ای به ویژه CO۲ و CH۴ تاثیر مستقیم بر دما، الگوی بارش و باد دارند و در نتیجه می توانند منجر به کاهش یا افزایش آلاینده ها و تغییر کیفیت هوا شوند، البته باید توجه داشت که سیاست های مدیریت انتشار گازهای گلخانه ای اثر فوری بر اقلیم ندارند و تغییرات الگوهای باد و بارش می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در کلانشهرهایی مانند تهران، شرایط خاص توپوگرافی، خرد اقلیم های داخل و حاشیه شهر، جهت وزش باد، استقرار نامناسب صنایع و فناوری های نامناسب نقش مهمی دارند.

فعالیت‌های انسان

محمدی فاضل تصریح کرد: فعالیت‌های انسان موجب تشدید آثار نامطلوب اثر گلخانه ای می شود. توسعه سوخت‌های فسیلی که موجب افزایش مقدار کربن دی‌اکسید آزاد شده در جو زمین می‌شوند، گرمایش زمین را نیز بالاتر خواهند برد.

تغییرات نامطلوب و غیرمترقبه آب و هوایی، آب شدن یخ های قطبی و افزایش سطح آب‌های آزاد که موجب فرو رفتن مناطق مسکونی و صنایع و بنادر و در نتیجه آلودگی بیشتر اقیانوس‌ها می شود تنها بخش کوچکی از پیامدهای قابل پیش‌بینی است.

بدون تردید آسیب های وارده به انسان، طبیعت و تنوع زیستی، بیش از آن است که با امکانات امروزی بشر بتوان ترمیم کرد.

وی گفت: در نتیجه کاهش مصرف مواد خام در صنایع، اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه جوامع بشری مهمترین راهکار برای رفع این بحران است، تجربه ای که در همه گیری کووید۱۹ جامعه جهانی ناچار به تمرین آن شد.

نمایش بیشتر

پشتیبانی محتوا

نام نویسندگان یا ارائه‌کنندگان مقالات، مطالب و ویدیوهایی که توسط این کاربر منتشر می‌شود، بالای همین صفحه و زیر عنوان اصلی مقاله درج شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا