کوچینگویدیوهای آموزشی

ویدیو: کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست

شاید در مورد اینکه کوچینگ چیست چیزهایی شنیده‌اید. شاید بعضاً در مورد کوچینگ فردی، کوچینگ شغلی و به شکل های مختلف در حوزه های سازمانی یا پرفورمنس یا مهارتی تجربه دارید. اما بعضاً سوال می‌کنند که آیا می‌شود در یک جمله یا در یک مثال خیلی سریع مشخصا بگویید: کوچینگ چیست؟ قرار است چه کاری انجام دهد؟

کوچینگ و مربیگری

شاید یکی از ساده ترین مثال هایی که بتوان در مورد کوچینگ (coaching) استفاده کرد کاری است که یک مربی یا کوچ فوتبال انجام می‌دهد. دقت کنید افرادی که بازیکن حرفه ای هستند. بعضی از آنها حتی در تیم های نام آور بازی می‌کنند. در کنار هم قرار میگیرند در داخل زمین یک بازی باشگاهی یا ملی یا بازی هایی را در سطح منطقه ای و بین المللی انجام می‌دهند. اما همه این آدم‌های حرفه ای حتما کسی در کنارشان قرار می‌گیرد. این فرد در کنار زمین قبل از بازی یک سری تمرین‌ها و یک تذکراتی را به آنها می‌دهد. در حین بازی نیز با انجام دادن بعضی از اقدامات، حرکات یا فرستادن بعضی از پیام ها نتیجه بازی را تغییر می‌دهد.

کنترل احساسات

بسیاری از این فرد حتی وارد فضاهای احساسی هم نمی‌شوند. برای همین است که شما گاهی می‌بینید که یه بازی فوتبال در جریان است. اما کوچ آن بازی (مربی آن تیم) کنار زمین تمام ۴۵ دقیقه را ایستاده نگاه می‌کند. یعنی شما از حالت این فرد نمی‌توانید تشخیص بدهید این تیم الان از نظر نتیجه پیروز است یا بازنده؟ این تیم الآن گل زد یا گل خورد؟

در مقاله تفاوت کوچینگ و مشاوره توضیحات بیشتری داده‌ام.

دلیلش این است که یک مربی حرفه ای معمولا تلاش می‌کند که شرایط احساسی خود را کنترل کند. او با فرستادن پیام‌ها و تذکراتی تیمش را به سمت موفقیت و به سمت پیروزی حرکت می دهد. در واقع کار مهمی که کوچ انجام می‌دهد این است که با شناختی که از فرد، تیم یا سازمان دارد، با ارسال پیام‌هایی و اصلاح بعضی از فرآیندها آن تیم، فرد یا سازمان را به بالاترین سطح پرفورمنس خودش برساند. این باعث می‌شود که ضریب موفقیت یا سرعت رسیدن به بعضی از اهداف یا توفیقاتی که از ابتدا مدنظر است افزایش پیدا کند.

اجرای مستقیم ویدیو با امکان دانلود:

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا