تجربه نگاریکسب و کار بین المللی

چگونه درآمد ارزی داشته باشیم؟ نمونه‌ای از امکان درآمد ارزی برای جوانان ایرانی

ترفندهای درآمد ارزی

چگونه درآمد ارزی داشته باشیم ؟

کسانی که به‌دنبال انجام فعالیت‌های راه دور هستند باید به ظرفیت‌های بازاری که هر کدام از فعالیت‌ها دارد داشته باشند. در اینجا نمی‌خواهم ریز جزییات یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) را بگویم، اما به عنوان مثال طراحی کردن یک بازی یارانه‌ای با چیزی حدود مثلا ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر در سطح دنیا در قالب یک کنسرسیوم چندکشوری را درنظر بگیرید.

تعدادی از جوانان ایرانی می توانند یک بازی‌ای را طراحی ‌کنند که جنبه‌ی فکری و استراتژیک دارد و اگر این بازی بتواند حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر را در سال اول جذب کند که در مارکت بازی های رایانه ای اصلا هدف دور از دسترسی نیست، و هرکدام از این افراد چیزی در حدود نزدیک به یک یورو در سال را هزینه کنند، در واقع در سال اول یک بیزینس حدود ۵۰ هزار یورو درآمد کسب شده است. این درآمد برای یک شرکت تازه تاسیس در اروپا یا کانادا و یا حتی در آمریکا خیلی جذاب نیست چون نمی تواند نیازهای نیروی انسانی را تامین کند و هزینه های اولیه را هم پوشش دهد.

طراحی بازی
طراحی بازی

بازار پر درآمد بازی‌های رایانه‌ای در جهان

دقت کنید که لزومی ندارد که همه‌ی کاربران یک گیم حتما یک یورو در سال برای این بازی پرداخت کنند که البته بسیاری از افراد خیلی بیشتر از این هم پرداخت می‌کنند و رقم‌های بسیار بالاتری در بازی های مشهور در گردش است. کسانی که به قول معروف گیم‌بازهای حرفه‌ای هستند رقم‌های خیلی بالاتری پرداخت می‌کنند اما در نظر بگیرید حتی اگر رقمی پرداخت نکنند در قالب تبلیغاتی که می‌بینند برای شما درآمد ایجاد می کنند.

مثلا شما الان وارد بعضی از سایت‌ها، صفحه‌ها و اپ‌هایی که می‌شوید بعضی از تبلیغات را می‌بینید، مجبور هستید تبلیغ را تحمل کنید یک زمانی بگذرد، بعضی از تبلیغات را می‌توانید با زدن گوشه‌ی صفحه‌ی مثلا موبایل‌تان این تبلیغ را  از روی صفحه‌تان کنار ببرید. اما دقت داشته باشید که شرکت‌هایی که کارهای App Development می‌کنند بابت این تبلیغاتی که به شما نمایش می‌دهند از کسی که تبلیغات را سفارش داده پول دریافت می‌کنند و لذا شما به ازای صفحاتی که دارید این تبلیغات را می‌بینید به شرکتی که مثلا ما داریم یک خدماتی برای توسعه‌ی یک بازی برفرض انجام می‌دهیم درواقع دارید به ما بازدید (ویو) تقدیم می‌کنید و ما این ویو را هر هزارتا، ده هزارتا و میلیون‌اش را به یک مشتری می‌فروشیم.

شرکت های بین‌المللی و تبلیغاتی و حتی خدماتی مثل اوبر که خدمات تاکسی اینترنتی در اروپا ارائه می‌کند و حتی ارتباطاتی با شرکت‌های مشابه‌اش در ایران هم دارد به‌دنبال این هستند که از این خدمات استفاده کنند. وقتی شما از یک بازی استفاده می‌کنید و این تبلیغات را می‌بینید چیزی در حدود یک یورو در سال تقریبا عایدی مشاهده‌ی تبلیغات توسط شما نصیب شرکتی می‌شود که دارد این بازی را ارائه می‌کند. Develop کرده و پشتیبانی می‌کند.

در نظر بگیرید که در یک بازه ۲ تا ۵ ساله شمابه  ۴۰ تا ۵۰ میلیون یوزر در سطح جهان برسید که اصلا چیز عجیبی نیست یعنی الان با توجه به تعداد یوزرهایی که بازی‌ها دارند یک چیزی تقریبا در همین حدود عدد درستی است. این بیزینس یک بیزینس چند ده میلیون یورو در سال است که اگر شما معادلاتش را براساس یوروی دولتی، نیمه دولتی یا هرشکل دیگری استفاده کنید رقم قابل توجهی می‌شود.

درآمد ارزی
درآمد ارزی

خوشبختانه توانمندی‌هایی که در داخل کشور وجود دارد و جوانان بسیار خوش‌فکری که وجود دارند و خصوصا ورود به عرصه‌های تکنولوژی جدید، ورود به عرصه‌هایی که الان کریپتوکارنسی ها و بلاک چین ایجاد کرده و ورود به عرصه‌هایی که می‌تواند این جوانان را در خدمت توسعه‌ی فناوری جهانی قرار بدهد و ما را وارد این عرصه کند. ببینید چه ظرفیت عظیمی وجود دارد و مقدار قابل توجهی می‌تواند هم به‌لحاظ رفع مسائل مربوط به بیکاری و هم ورود ارز به کشور و هم اینکه در جهت شناساندن ظرفیت‌های فنی‌ای که در کشور وجود دارد  چقدر می‌تواند کمک کند.

این نکته را دقت کنید که الان در همین نمونه‌ای که گفتیم اگر ما بتوانیم به‌عنوان مثال در معرفی ظرفیت‌های توریستی ایران، در معرفی هتل‌های ایران، در معرفی کالاهای ایران، در معرفی بیمارستان‌ها و توریسم پزشکی (گردشگری سلامت) که الان در ایران به‌صورت جدی ارائه می‌شود و خوشبختانه خدمات خوب و ارزشمند و خوش‌نامی الان دارد در دنیا ارائه می‌شود ببینید که چه ظرفیت عظیم، جدی و قابل توجهی وجود دارد.

وقتی شما در بازی‌ها یا اپ موبایل آیتم‌های تبلیغاتی را می‌بینید در واقع به ازای مشاهده‌ی تبلیغات توسط شما مبالغی نصیب شرکتی می‌شود که آن بازی یا نرم‌افزار را ارائه می‌کند.

نقش ما در پرداخت‌های اینترنتی 

نکته آخرم این است که قبلا هم گفته ام، دقت کنید آن چیزی که شما در مارکت می‌بینید، در عرصه‌های مختلف می‌بینید، آن چیزی که الان ما برایPayment  هایی که وجود دارد برای جمع آوری به‌عنوان مثال تبدیل کردن پلاستیک در ایستگاه‌های قطار به بلیط یا تبدیل کردن پلاستیک به کوپن‌هایی که می‌شود در فروشگاه‌ها چیز خریداری کرد.

خوشبختانه تجهیزات سخت‌افزاری‌اش هم به صورت بومی شده در ایران وجود دارد و نمونه سازی آن برای کشورهای اروپایی خیلی کار سختی نیست. متصل کردن این‌ها به‌هم دیگر اگرچه حالا در حوزه‌ی محیط زیست الان به لحاظ اقتصادی می‌شود گفت تقریبا به لحاظ هزینه و فایده‌اش باهم‌دیگر یکی است و لبه‌ی سودآوری است اما ظرفیت قابل توجهی است که می‌شود از آن استفاده کرد.

آن نکته‌ی تکراری که عرض کردم قبلا هم گفتم و الان هم باید به آن تاکید کنم که هر ظرفیتی که شما می‌بینید حتما  به آن دقت داشته باشید که حتما۱۰ ها برابر این ظرفیت به‌صورت پنهان هم وجود دارد یعنی ظرفیت‌هایی که در بازارهای جهانی وجود دارد  و این‌ ظرفیت‌ها با کمی نزدیک شدن، دقت کردن، وسواس به خرج دادن و مطالعه‌ی جدی و دقت بیشتر و تعامل با رقبایی که وجود دارد این‌ها به‌دست میاید.

البته برای موفقیت در این راه داشتن یک رزومه کاری حرفه ای و یک رزومه کاری که با اصول رزومه نویسی تهیه شده باشد و  سوابق حرفه‌ای و سوابق تحصیلی ما را منعکس کند بسیار اهمیت دارد..

درآمد ارزی
درآمد ارزی

من شاید آخرین توصیه‌ای که بتوانم بکنم خصوصا به دوستان جوان‌مان، به دانشجوهای عزیز ، به بچه‌هایی که در حوزه‌های مختلف الان درحال نوآوری هستند، در حال کارآفرینی، در حال توسعه نرم‌افزارها، اپ‌ها، و بیزینس‌های مختلف هستند و در استارت آپ‌ها دارند فعالیت انجام می‌دهند توصیه‌ی اکیدم این است که وقت‌تان را برای مطالعه‌ی کتاب، مطالعه‌های تخصصی حوزه‌ی خودتان بگذارید و قطعا به نوعی به این وقت گذاشتن‌تان نگاه کنید که بتوانید از هر دقیقه‌اش برای خودتان یک  در آمد کسب کنید.

این درآمد قطعا هم برای رفاه شما، هم برای سربلندی کشور عزیزمان ایران مفید خواهد بود. و هر ایرانی موفق در هرجای دنیا که باشد یک سفیر ارزشمند از کشور عزیزمان است.

هفت چالش برندهای جهانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا