کسب و کار بین المللی

مصاحبه با لورا تایسون رییس دانشکده کسب وکار هاوس

کاریابی بین‌المللی با نگاه آکادمیک

دانشکده کسب وکار هاس واقع در مرکز نوآوری جهانی، با هدف بررسی نیاز به آموزش به وسیله تفکر جدیدی برای اقتصاد جدید ایجاد شده است. فرهنگ والای این موسسه ، سطح تخصص و دانش دانشکده و درک مناسب اهداف مشتریان به برنامه های این دانشکده اجازه داده تا به ایجاد و شکل گیری کسب وکارها کمک کنند و به شرکت ها برای رشد کمک نمایند.برای آشنایی بیشتر با چگونگی مشتری مداری و رفع نیازهای مشتریان این دانشکده با مدیر آن پروفسور لورا تایسون به گفتگو نشستیم.

لورا تایسون یک مدیر زن موفق در عرصه ی آموزشی و کسب و کار است.
لورا تایسون؛ مدیر دانشکده کسب و کار هاس

یک روز کاری برای رئیس یک دانشکده چگونه است؟

دو مسئولیت اصلی یک مدیر یا رئیس یک مرکز علمی آموزشی، مرتب کردن برنامه ها و یافتن سرمایه گذار است. بنابراین، هیچ روز معمولی برای یک مدیر آموزشی وجود ندارد. کالج های کسب و کار رنج متنوعی از سرمایه گذار دارند، دانشجویان به اینجا می­آیند تا یادبگیرند و شغل خود را آغاز کنند. دانشکده امر آموزش و برپایی پژوهش­ها  را بر عهده دارد. بعضی مواقع با شرکا نیز مشورت می­ کنیم. دانشکده همانطور که با فارغ التحصیلی آنها مرتبط است با زندگی آنها نیز در ارتباط است چرا که دانشجویان به دنبال یادگیری هستند. موسسه ها به دنبال با استعدادها برای کار هستند و متخصصان کسب وکار در جستجوی فردی با تحصیلات تکمیلی و توسعه رهبری با تحصیلات عالیه هستند. هر گروه در دانشکده تقاضای متفاوتی دارد در نتیجه مسئولیت ها و کار مدیر بسیار متنوع است.

به عنوان رئیس دانشکده کسب وکار، چه چیزی شما را شگفت زده می­کندیا برای حال و آینده این دانشکده چه پیش بینی دارید؟

درباره پیشرفت این دانشکده در زمینه تحصیلات تخصصی بسیار هیجان زده هستم. وقتی 20 سال پیش مدیر شدم برنامه تحصیلی دانشکده بسیار محدود بود و اعضای دانشکده تعداد پایینی داشت.امروز، برنامه به قوت در حال پیشرفت است و پیشنهادهای زیادی در زمینه هایی مانند بلاکچین یا هوش مصنوعی داریم و تعداد اعضای دانشکده زیاد شده است. همچنین اینکه برنامه هایی که از زمان ریاست من آغاز شده، از رشته های رتبه اول از نظر محبوبیت در دانشکده است من را به وجود می­اورد.مانند برنامه هایMFE،MBA و یا MBA تخصصی.

دانشجویان مختلف با فرهنگ های متفاوت در اینجا حضور دارند.
دانشجویان و دانشکده کسب و کار هاس

باید بگویم که دانشکده ما اکنون برنامه های متنوعی را در زمینه مدرک MBA به دانشجویان ارائه می­ دهد. همچنین ارتباط بین دانشکده ما و سایر دانشکده های برکلی قوی و مثبت است مانند دانشکده مهندسی، دانشکده سلامت عمومی و دانشکده حقوق و زیست شناسی.

دانشجویان می توانند از تمام امکانات برکلی برای موفقیت استفاده کنند. در نهایت، این نکته که تعداد هرچه بیشتری از دانشجویان ما اثر اجتماعی مثبتی از تحصیل می برند و آن را در کار خود می بینند، علی رغم رشته تحصیلی شان، بعضی دانشجویان وارد بازار کار کارهای اجتماعی می شوند و بعضی به سراغ سرمایه گذاری می روند، باعث خشنودی من است.

به عنوان مدیر من مسئول فعالیت ها و پژوهش های کمک کننده دانشجویان هستم و هاس یک تحصیلات مبتنی بر ارزش را به دانشجویان ارائه می دهد.این ویژگی ها، تعهد برکلی به ویژگی های اجتماعی و فرهنگ پیشرفت را نشان می­دهد که در طول 150 سال قدمت آن همواره برا ین پایه استوار بوده است.

لورا تایسون مدیر دانشکده کسب و کار هاس دانشگاه برکلی کالیفورنیای آمریکاست. او مدیر مرکز توسعه همکاری های اقتصادی برکلی نیز هست و در نقش استاد نیز می­باشد. تایسون مدیر دانشکده کسب وکار لندن از 2002 تا 2006 بوده است و از 1998 تا 2001 نیز مدیر هاس دانشگاه برکلی می­باشد.تایسون عضو هیات مدیره شرکت AT&T،Lexmark،Apex نیز می­باشد. او نویسنده همکار کتاب “کسی را پشت سرت مگذار” گزارش ملی هیات عالی رتبه قدرتمندی اقتصادی زنان آمریکا- نیز می­باشد.

دانشکده هاس، دانشگاه برکلی تحصیلات کسب وکار مبتنی بر ارزش را ارائه می­دهد، تحصیلاتی که دانشجویان را به سوال درباره وضعیت شان و تفکر به فراتر از آن وا می­دارد.

با توجه به مسئولیت های گوناگون شما در دانشکده  هاس و دیگر مراکز آموزشی، مشخص ترین پیشرفتی که دیده اید چه بوده است؟ مرحله  بزرگ بعدی در تحصیلات کسب وکار چیست؟

امروزه تنوع و گنجایش دو مورد از شاخص ترین ویژگی های تحصیلات در همه سطوح شامل تحصیلات تکمیلی و خود کسب وکار است.در مسائل بسیاری جامعه فرصت برابر در اختیار افراد قرار نمی­دهد.و تحصیلات تکمیلی یکی از آنهاست. در نتیجه برکلی استراتژی خاصی برای افزایش تنوع در بدنه دانشجویان در نظر گرفته و به هر حال آسان نیست، اما کار درستی است. همچنین کار ضروری هم به حساب می­آید. برای آموزش نحوه مدیریت تیم ها و برخورد با ناملایمات از نظر نژاد، جنسیت که قطعا هنگام کار با چنین تعارضاتی مواجه می­شوند،باید مطمئن شویم محیط اموزشی آنها از تنوع لازم برخوردار است.

دانشکده کسب و کار هاس موفق در جذب بهترین هاست.
فارغ التحصیلی دانشکده کسب و کار هاس

در بازار سیال و متغیر امروزی، اطلاع از روند های جهانی برا پیش بینی قدم بعدی کسب وکار ضروری است. در واقع، تحصیلات رهبری ما در برکلی، برنامه های متغیری را برای قدرت دهی به مشتریان و افراد در نظر می­گیرد تا آنها بتوانند وارد دنیای کسب وکار جهانی شوند. از مباحث اخیر ما در این زمینه  قطع فن­آوری،نوآوری باز،بلاک چین،هوش مصنوعی و علوم داده برای کار آفرینان هستند.

دانشکده هاس برکلی به فرهنگ عالی و مشتری مداری شهرت دارد. درمورد تفاوت های هاس بیشتر برایمان بگویید.

در سطح بالا، ماموریت عمومی دانشکده آموزش برای رهبران کسب وکار برای شغل موفق با اثر اجتماعی مثبت است. هشت سال پیش، هاس تصمیم گرفت  تا در زمینه آموزش براساس فرهنگ های گوناگون و چهار قانون رهبری رقابت کند. که عبارتند از، زیر سوال بردن وضعیت، اعتماد به نفس بدون پیش داوری، فراتر از خود رفتن و احترام همیشگی به دانشجویان.

این قوانین همیشه جزئی از فرهنگ برکلی بوده اند و راهنمای رفتاری اخلاقی و مسئولیت پذیرانه در همه ابعاد بوده اند.بنابراین این قوانین منعکس کننده نحوه رویکرد ما به اهداف تحصیلات تکمیلی است.

فراتر از خود رفتن به این معنی است که تصمیماتی بگیرید با در نظر گرفتن اثرات بلند مدت آن و اثرات آن بر اطرافیان. زیرسوال بردن وضعیت می­پرسد آیا  روش بهتری برای انجام کارها وجود دارد –نوآوری- و اعتماد به نفس بدون نگرش به کارکردن با دیگران  به روشی محبت آمیز برمی­گردد با دانستن اینکه ما همه جواب ها را نداریم. و احترام همیشگی با دانشجو درباره ادامه آموختن و داشتن ذهنی باز است که هدف اصلی آموزش تکمیلی است.

این توجه متمرکز بر این اصول در برنامه ها و اصول آموزشی ما گنجانده شده که مزایایی برای مشتری ها و رویکرد آنها به کسب وکار دارد. بنابراین به طور کلی برنامه تخصصی ما  درباره چگونگی نوآوری داشتن و ایجاد کسب وکار موفق به روشی اخلاقی و مسئول است، چیزی که اثر مثبت طولانی مدت برای زندگی و کار جوامع خواهد داشت.

در رقابت استخدامی فارغ‌التحصیلان چه ویژگی‌هایی مهم است؟

دانشگاه برکلی در اکوسیستم کسب وکار پویایی امروزی واقع شده است.دانشکده ما محتوا، پژوهش و دیدگاه هایی از دره سیلیکون و سان فرانسیسکو برای تحصیلات فراهم می­آورد. ما در مرکز نوآوری هستیم و با اکثر شرکت های لبه تکنولوژی دنیا در ارتباطیم.

رقابت در دنیای جدید یک چالش بزرگ و جدی است.
رقابت در دنیای جدید

همچنین تمرکز ما بر فرهنگ و ارزش ها و ویژگی های آن بر کسب وکار و رهبری و موفقیت مشتریان ماست. سازمان هایی با فرهنگ و ارزشها اغلب بر لبه بازار رقابتی حرکت می­کنند.

چطور طراحی خاصی برای برنامه های اختصاصی خود ایجاد می­کنید؟ برخی از بهترین برنامه ها را بفرمایید؟

ما با دوباره سازی برنامه های اختصاصی مان شناخته می­شویم. این برنامه ها خارج از رده نیستند، ما آنها را با خود مشتریانمان طراحی می­کنیم. با دولت، همکاران و مشتریان دانشگاه همکاری داریم بنابراین مهارت های مورد نیاز آنان را در برنامه ها می­گنجانیم تا ویژگی استراتژیک یا فرصت ها را نیز در بر بگیرند. فرآیند طراحی با درک اهداف مشتری اغاز می­شود و برنامه منعکس کننده ویژگی های خاص مشتری است.

طراحی برنامه برای افراد در دانشکده ما شامل برنامه های متنوعی با تکیه بر چهار اهرم ماست؛ رهبری و ارتباطات؛مدیریت و استراتژی؛ کارآفرینی و نوآوری و مالی و کسب وکار.

طراحی برنامه های خاص جزء دانشکده کسب و کار است.
طراحی برنامه های خاص

برکلی همیشه داوطلب پیشنهادهای جدید در این چهار مورد با برنامه هایی مانند آنالیز مالی برای مدیران که باید با تغییرات جهانی منطبق باشد بوده است.همچنین برنامه های نوینی مانند علوم داده و بلاک چین را نیز در نظر گرفته ایم.

همچنین به ارائه مشهورترین برنامه ها مانند رهبری موثر، مدیریت محصول، سرمایه گذاری برای متخصصان و برنامه رهبری مخصوص برکلی ادامه می­دهیم.

به طور خلاصه از آنجا که برنامه های ما بر یادگیری مستمر استوار است، برکلی به افراد مدرکی نیز طی سه سال ارائه می­کند.این مدرک برای پیشرفت مدیرانی که هم اکنون در رده بالا هستند طراحی شده و برای یادگیری مستمر دیگران را نیز تشویق می­کند. دانشجو حق احترام دارد.

یکی از چالش زا ترین ابعاد برنامه های تخصصی کمک به مشتریان برای ایجاد ایده ای روشن از چیزی که می­خواهند، می­باشد.

چگونه مطمئن می­شوید نتایج برای شرکت کنندگان از نظر کسب دانش، پیشرفت شغلی، سودآوری بلند مدت و دیگر مقیاس های بازگشت سرمایه موثر و مثبت بوده است؟

ما متوجه ایم که یادگیری صرفا به کلاس درس مختص نمی­شود، بنابراین دانشکده با مشتریان برای ایجاد یک برنامه عملی در انتهای آموزش همکاری خواهد داشت. ما نتایج آموزش را بعد از اتمام آن می سنجیم تا اثر  آن را بیابیم و ببینیم آیا جایی برای بهبود وجود دارد یا خیر. ارزیابی های کوتاه و بلند مدت ما را به سنجش پیشرفت شغلی، اثرات آن بر کسب وکار و دیگر شاخص های بازگشت سرمایه مربوط به مشتری قادر می­سازد.

چالش آور ترین نیازهای مشتریان شما کدامند؟ چگونه آنها را برطرف می­ نمایید؟

یکی از چالش زا ترین ابعاد برنامه های تخصصی کمک به مشتریان برای ایجاد ایده ای روشن از چیزی که می­خواهند، می­باشد. ما در ابتدای برنامه با مشتریان برای ایجاد شفافیت و کشف نیازهایشان همکاری
بسیاری داریم.

چالش ها را سخت کوشی می توان پشت سر گذاشت.
چالش ها

چالش دیگر ضمن کار با افراد این است که افراد از سازمان ها، صنایع و جغرافیای متنوعی به اینجا می­آیند. ما این تنوع را به مزیت ، از طریق ایجاد گروه ها و تیم ها، تبدیل می­کنیم.این فعالیت ها اغلب از یک پروژه ساده یا یک تجربه حرفه ای که منجر به یادگیری می­شود ایجاد می­شود. و سپس انها می­توانند آنچه آموخته اند را در سازمان خود به کار ببندند.

در طول این سالها، آموزش تکمیلی برکلی اثر مثبتی بر توسعه رهبری و نتایج آن داشته است. دستاوردهای قابل ذکر و بازخورد شما در این مورد چگونه است؟

در طی انجام برنامه آموزشی در دانشکده، تیم های رهبری مسائل را حل می­کنند و به زبان مشترک می­رسند که از آن در سازمانشان برای ایجاد استراتژی می توانند استفاده کنند. مدیر سازمان تاکت به ما گفت از طریق همکاری با برکلی به درک مدل رهبری فعلی سازمان و نظر کارمندان و توسعه مدل رهبری جدید رسیده اند. وی گفت چنین برنامه ای از نططر محتوا، متد، انرژی و موفقیت آموزشی و نتایج عملی در نوع خود یکتا بود و از ما به خاطر این مشارکت تشکر کرد.

همزمان با پیشرفت جهان و کسب وکار، رهبری چالش زا تر می­شود. ویژگی های مهم رهبران کسب وکار  برای موفقیت در آینده چیست؟

فراتر از کسب وکار، مدیران باید دیدگاه و توانایی مشارکت استعداد سازمانشان در این دیدگاه های جهانی را داشته باشند. رهبران بزرگ اغلب داستانگو های خوبی هستند همانطور که دیگران را به کار در جهت آن دیدگاه مشترک سوق می­دهند.رهبران کسبوکار شنوندگان خوبی هستند. آنها به کارمندانشان گوش می­دهند تا دیدگاه خود را بسازند.

دانشکده کسب و کار هاس یکی از دانشکده مهم کسب و کار در این کشور است.
دانشکده کسب و کار هاس

در همین زمینه باید ذکر کنم، پروفسور چتمن درباره شش مدل رهبری با ما سخن گفت که در برنامه فرهنگ سطح بالا آن را داریم. این مدل ها شامل  اجباری، اعتباری، وابسته، دموکراتیک، شیوه­مدار و مربی­گرا می شود و مدیران اثرگذار بایدبتوانند از همه این مدل ها در سناریوهای مختلف استفاده کنند.رهبران موثر باید قادر به استفاده از این سبک ها در مواقع لزوم باشند. من فکر می کنم این سبک ها باعث تعادل مدیریت می­شوند و سازمان را به سمت آینده رهنمون می­شوند.

رهبران موثر باید قادر به استفاده از این سبک ها در مواقع لزوم باشند.

یکی از انتقادهای جهانی امروزه برای قدرتمند سازی زنان برای نقش های رهبری است. به عنوان یک مدیر زن، در این زمینه چه تلاشی صورت گرفته است؟

فرصت های بسیاری برای کمک به دیگران برای رسیدن به رویاهایشان و زندگی به اندازه ظرفیتاشان وجود دارد. من شخصا بیشتر روی شغل و پژوهش و تدریسم تمرکز کردم تا تغییر ایجاد کنم و در بخش عمومی نیز نقش مشاوره داشتم. همانطور که ما پیشرفت می کنیم، به عنوان زن می توانیم مطمئن باشیم که فرصت هایی برای سایر زنان با توجه به منابع در دسترس برای ایجاد عدالت جنسیتی ایجاد کنیم.

زنان در محیط کسب و کار وارد می شوند.
زنان در محیط کسب و کار

آموزش اخصاصی برکلی برنامه های مشخص و باز به طور جداگانه ارائه می­دهد که روی چگونگی ایجاد عدالت جنسیتی در کسب وکار تاکید می­کند. لورا کری که در موضوع  تفاوت های جنسیت ی در مذاکرات و مدل های رهبری در کسب وکار پژوهش می­کند و کلی مکهنسی که مدیر بخش عدالت جنسیتی و رهبری را بر عهده دارد در دروس مربوط به این زمینه ها تدریس می­کنند. آموزش اختصاصی همچنین تمرینات رهبری را در موسسات دولتی و خصوصی به زنان انتقال می­دهد .

با توجه به مدت طولانی کار با هدف تغییر اجتماعی، چگونه می توانیم به آینده و جامعه پایدار برای همه برسیم؟

اثرات اجتماعی با تصمیمات روزانه ما آغاز می ­شوند. همانطور که قبلا گفتم، هاس در زمینه فرهنگ حرفایی برای گفتن دارد.اگر بتوانیم از این روش مبتنی بر ارزش استفاده کنیم تا دانشجویان را راهنمایی کنیم ، می توانیم تعریف جدیدی از انجام کسب وکار ارائه دهیم.

هاس در زمینه فرهنگ حرفایی برای گفتن دارد.اگر بتوانیم از این روش مبتنی بر ارزش استفاده کنیم تا دانشجویان را راهنمایی کنیم ، می توانیم تعریف جدیدی از انجام کسب وکار ارائه دهیم.

مردم سطح بالا معمولا زندگی مرفهی دارند، چگونه از داشتن زندگی سالم چه در خانه چه در محل کار اطمینان پیدا می­کنید؟ روتین های مورد علاقه شما چیست؟

خوشحالم که نسبت به کارم علاقه و انگیزه دارم. من توسط انسان هایی باهوش، خلاق و توانا احاطه شدم و ما باهم برای ایجاد آینده ای بهتر برای دانشجویان تلاش می کنیم.

برای پیشرفت کاری باید مطالعه کرد.
مطالعه در کسب و کار

من امیدوارم بتوانم به هاس برای ایجاد رهبران ارزش محور بر اساس قواینین واصول موسسه کمک کنم. اینکار به من روحیه می­دهد و چه در سطح شخصی چه شغلی به من هدف می­دهد.

تشکر از شما مدیر تایسون.به صحبت با شما افتخار میکنم.

مطلب بالا  از The European Business Review به فارسی ترجمه شده است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا