تجربه نگاریکوچینگ

استراتژی‌های حل مساله

استراتژی‌های مطلوب حل مساله، با توجه به شرایط تیم، سازمان، و مساله در دست رسیدگی، تهیه و تدوین می‌شوند. در اینجا به چند مورد از استراتژی‌های حل مساله اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید از این مثال‌ها چیزهایی یاد بگیرید، یا کارتان را با آن‌ها شروع کنید.

استراتژی‌های حل مساله، شامل مجموعه ای از روش ها، برای پرداختن به مساله پیش رو، و تسهیل حل آن هستند. این عمل از طریق یکسری اقدامات، رویکردها، و فرایندها انجام می شود. در صورتی که در صدد حل مسائل کُلی تری، همچون نحوه دستیابی به نرخ های رشد بالاتر باشید، آن ها استراتژی های متفاوت، کارایی بیشتری را به ارمغان می آورند. در سمت دیگر طیف مسائل در دست حل، مسائل خاص و موضوع مورد تمرکز مشخص، برای مثال نحوه ارتقای فرایندهای همراه کردن مشتریان قرار دارند.

آیا برای حل مساله نیازی به استراتژی داریم؟

در یک چشم انداز کُلی، مراحل فوق الذکر برای حل مساله، باید در تمامی استراتژی های حل مساله گنجانده بشوند. البته هنگامی که انتخاب موضوع مورد نیاز برای زمان گذاشتن روی آن، یا رویکردهای قابل اجرا در دست رسیدگی باشند، تفاوت های بین استراتژی ها به تدریج ظاهر می شوند. ممکن است به این واقعیت پی ببرید که در برخی استراتژی ها، شناسایی مساله قبل از برگزاری جلسات تبادل نظر انجام می شود. حالت دیگر موقعیست که تمامی مراحل پیاده سازی استراتژی ، در خلال برگزاری یک کارگاه یک روزه به اجرا گذاشته می شوند.

تشابه کلیدی بین استراتژی های مختلف، در این است که تمامی استراتژی های کارآمد حل مساله، از طراحی دقیق، و ساختاربندی مطلوب برخوردار هستند. چهار ساعت بحث و گفتگوی آزاد، هرگز به اندازه یک کارگاه چهارساعته ، که با هدف رهبری گروهی از اعضا، در طول فرایند حل مساله طراحی شده است، مثمرثمر نخواهد بود.

استراتژی های مطلوب حل مساله، با توجه به شرایط تیم، سازمان، و مساله در دست رسیدگی، تهیه و تدوین می شوند. در اینجا به چند مورد از استراتژی های حل مساله اشاره می کنیم. شما می توانید از این مثال ها چیزهایی یادبگیرید، یا کارتان را با آن ها شروع بکنید.

استفاده از یک کارگاه، برای هدایت تیم و انجام فعالیت های گروهی مربوطه

معمولاً اولین گام در مسیر حل مسائل، یا چالش های سازمانی، تشکیل گروه، و همکاری موثر بین اعضای آن است. اکثر تیم ها، از ابزارها، دانش و تخصص لازم ، برای حل چالش های مربوطه برخوردار هستند. آن ها فقط به کمی راهنمایی، برای استفاده از این مهارت ها ، و یک فرمت یا ساختار معتبر، برای تمرکز هر چه بیشتر انرژی اعضا در راستای تحقق اهداف نیاز دارند.

کارگاه های حمایت شده، یکی از موثرترین روش های حل مسائل، در هر مقیاسی هستند.شما با برنامه ریزی، و طراحی محتاطانه کارگاه ، رویکرد و محدوده استراتژی حل مساله را ، به بهترین نحو ممکن با نیازهای تیم، یا سازمان هماهنگ می کنید.

کارگاه حل مساله

یک تدبیر عالی برای تحقق بخشی به اهداف زیر است :

  • تدوین یک فرایند اختصاصی و سفارشی مطابق با نیازهای پیش رو
  • مواجهه با مسائلی در هر ابعادی
  • ایجاد قابلیت برگزاری کارگاه های درون شرکتی، و ترغیب به استفاده از آن ها

کارگاه ها، استراتژی موثری برای حل مسائل تلقی می شوند. با استفاده از روش ها و تکنیک های امتحان پس داده، و راستی آزمایی از روش های حل مساله ، قادر به طراحی و برگزاری کارگاهی عالی خواهید بود. چنین کارگاهی، به طور کامل با متغیرهای منحصر به فرد سازمان شما هماهنگی دارد. ممکن است فقط ظرفیت برگزاری کارگاه نیم روزه را داشته باشید، لذا به یک فرایند حل مساله مشخص، برای تطبیق پذیری با شرایط جدید نیاز دارید.

با استفاده از ابزار برنامه ریزی خاص شرکت، و روش های ارتقا یافته موجود در کتابخانه ای حاوی بالغ بر ۷۰۰ تکنیک حمایتی، شما شانس طراحی کارگاه مطلوب حل مساله را برای تیم تان خواهید داشت. ممکن است هدف احتمالی شما ، ترغیب تفکر خلاقانه ، یا نگاه کردن به شرایط از زاویه ای جدید باشد. بدین ترتیب موانع پیش روی گروه، در خلال حل مساله برطرف می شوند.هنگامی که طراحی کارگاه ، مطابق هدفی مشخص صورت می گیرد ، دسترسی به نتایج عالی تا حد امکان تضمین می شود.

یکی از اساسی ترین مزیت های یک کارگاه، برقراری رویکرد ساختاریافته نسبت به پروسه حل مساله است. این شرایط نه تنها به معنی موفقیت کارگاه است، اما بسیاری از روش ها و تکنیک ها، به تیم کمک می کنند تا فرایندهای اجرایی خود را در محیط خارج از کارگاه ارتقا بدهند.

معتقد هستیم که کارگاه ها، یکی از بهترین ابزارهایی هستند که شانس بهبود روند عملکردی تیم را، در اختیارتان قرار می دهند. کار را با یک کارگاه حل مساله آغاز نمایید، سپس به بررسی آثار مثبت کارگاه های تیم سازی، فرهنگی، و طراحی برای سازمان تان بپردازید.

برگزاری مسابقه طراحی

این اقدام، گزینه عالی برای دستیابی به اهداف زیر است :

  • هماهنگ سازی تیم های بزرگ و چندتخصصی
  • طراحی ، و تست سریع راه حل ها
  • مقابله با چالش های بزرگ ، و پیچیده سازمانی، و تفکیک آن ها به مسائل کوچکتر

مسابقه طراحی، با اتکا به اصول و روش های تفکر طراحی محور، به منزله روشی عالی برای شناسایی، اولویت بندی، و ساخت نمونه ابتدایی از راه حل ها محسوب می شود.بدین ترتیب راه حلی برای چالش های طولانی مدت مطرح می شود. همچنین به حل برخی از اساسی ترین مسائل پیش روی سازمان کمک می شود.

کمی آشنایی با اصول تفکر طراحی محور، مفید واقع خواهد شد، هرچند امری ضروری تلقی نمی شود. چنین استراتژی، حقیقتاً در هماهنگ کردن تیم، در خلال بحث و تبادل نظر راجع به مسائل، و شناسایی مسائلی که باید در اولین گام ها به آن ها پرداخته بشود مفید واقع می شود.

متداول است که تیم ها ، با نگاه به اوضاع درونی، دنبال راهکار می گردند. همچنین مراجعه به بازار و شناسایی راهکارهای قابل الگوبرداری، یک روش بشدت مفید محسوب می شود. برقراری یک ذهنیت چابک، برای ساخت نمونه اولیه از راه حل و تست آن ، در گام برداشتن تیم به سمت جلو بشدت مفید واقع می شود. تولید و تست سریع راه حل ها، به صرفه جویی زمانی در چرخه های عملکردی طولانی مدت کمک می کند، و ضمناً هیجان بالایی را در پی دارد.

فرصت‌های کوچینگ چیست
گام‌های حل مساله

تفکیک مسائل به اجزای کوچکتر

چالش ها و مسائل سازمانی، ذاتاً پیچیده هستند و در مقیاس بزرگی قرار گرفته اند. گاهی اوقات، تلاش برای حل مساله در یک تلاش همه جانبه، عملاً غیرممکن و طاقت فرسا است.

سعی کنید چنین مسائلی را به اجزای کوچکتری تقسیم نمایید. بدین ترتیب این شانس را پیدا می کنید که به صورت مرحله به مرحله ، به آن ها رسیدگی بکنید. شما نمی توانید مساله ریزش مشتریان را سریعاً حل کنید، سعی کنید با همکاری تیم تان، مسائلی با اثرگذاری زیاد و تلاش حداقلی را شناسایی ، و ابتدا به آن ها بپردازید.

استراتژی حل مساله، به تیم کمک می کند تا نیرومحرکه لازم را بدست بیاورد، تعدادی از موفقیت های ساده را شناسایی، اولویت بندی و به اجرا بگذارد. این استراتژی ، برای تیم هایی که در ابتدای کار، جهت یادگیری شیوه حل مساله هستند ، بسیار مفید واقع می شود.اگر خواهان یک سری راهنمایی ها راجع به نحوه پیاده سازی این استراتژی هستید، توصیه می کنیم الگوی برگزاری مسابقه طراحی را مرور بکنید.

استفاده از چهارچوب های کمکی، یا آزمایش کردن متدولوژی های جدید

بهترین روش حل برخی مسائل، ایجاد تغییری اساسی در چشم انداز تحلیلی فعلی است. از جنبه ای دیگر، می توان از متدولوژی هایی استفاده کرد که تیم را به تفکر به شیوه ای جدید ترغیب می کنند.

ابزارها و وسایلی همچون “کیت روش های حل مساله” ، که بر پایه کارت ها بنا شده است ، یا اسباب بازی های لگو، روش هایی عالی برای مشارکت دهی اعضای تیم، و دستیابی به  استراتژی های جامع، و مطابق اصول دموکراسی، جهت حل مساله هستند.به خاطر داشته باشید که وسایل بازی و خلاقیت ، ابزارهای عالی برای متحول سازی اوضاع هستند. فارغ از اینکه با چه چالشی روبرو باشید، هنگامی که سایر استراتژی ها شکست بخورند، مشارکت دهی هرچه بیشتر اعضای تیم اثربخشی خوبی را بجا می گذارد.

اسباب بازی های کاربردی لگو

یک ابزار عالی برای موارد زیر محسوب می شود :

  • ارتقای مهارت های اساسی حل مساله
  • شکل گیری تفکر خارج از محدوده
  • ترغیب به ایجاد راه حل های خلاقانه

اسباب بازی های کاربردی لگو، یکی از متدولوژی های حل مساله هستند ، که با استفاده از مدل های ۳ بعدی، و سبک های یادگیری ذهنی ، افراد را به سمت تفکرهای جدید و متفاوت سوق می دهند. شرکت کنندگان در این روش، با ساخت علنی مدل های لگو بر اساس سوالات، و تمرینات، به ایجاد پاسخ های اختصاصی، و گسترش تفکر خارج از محدوده ترغیب می شوند.

فعالیت های صورت گرفته بر اساس این اسباب بازی ها، ارتباطات بیشتر و شکل گیری مهارت های حل مساله در سطح گروه را ترغیب می نمایند. این فرایند حل مساله،به انواع گوناگون از شخصیت ها و افراد تحت آموزش ، این امکان را داده تا مشارکت بیشتری در حل مساله باشند. با اجرای این روش، تفکر خلاق برای برطرف سازی مسائل سازمانی بکار گرفته می شود.

استراتژی های حل مساله همچون اسباب بازی لگو ،در کمک به تیم برای حل مسائل مهارت محور، بشدت موثر واقع می شوند. از جمله این مسائل می توان به مشکل ارتباط بین تیم ها، یا فقدان تفکر خلاقانه اشاره نمود. برخی مسائل ، به هیچ عنوان با اسباب بازی های لگو سازگاری ندارند، فلذا باید استراتژی های دیگری را برای حل آن ها بکار گرفت.

میز کارت ها، و کیت های روش های حل مساله

در موارد زیر عالی هستند :

  • بکارگیری روی اعضای جدید، یا افراد خارج از تیم حل مساله
  • پرداختن به مسائل پیچیده ، بر مبنای یک چهارچوب ساده و خلاقانه
  • مشارکت دهی هر چه بیشتر افرادی با سبک های یادگیری متفاوت

میز کارت های راه حل ، و کیت های حل مساله، برای افراد تازه وارد در زمینه حل مساله، یا افرادی که دغدغه اصلی شان حل مساله نیست، ابزارهای عالی محسوب می شوند. میز کارت هایی همچون میز کارت های فرهنگی – احساسی ، مکمل کارگاه ها هستند. در بسیاری از موارد، امکان استفاده بلادرنگ از آن ها وجود دارد. کیت ابزارهای حل مساله، شامل مجموعه ای از کیت ها هستند که برای سناریوهای مختلفی طراحی شده اند. برنامه های توسعه فردی، تحلیل شخصیت و حل چالش های سراسری از جمله مسائلی هستند که ابزارهای مناسب برای حل آن ها ، قابل انتخاب می باشند.

استفاده از چهارچوبی با کاربرد آسان، به گونه ای که خلاقیت را افزایش بدهد و به معرفی رویکرد جدیدی بیانجامد ، برخی مشکلات و گرفتارهای برنامه ریزی کارگاه را برطرف می سازد.علاوه بر این، تیم اجرایی در تمامی شرایط، انگیزه و انرژی بیشتری بدست می آورد. سادگی، ویژگی مهم و کلیدی برای اجرای این روش ها به شمار می رود. تضمین حضور و مشارکت سریع تمامی کارکنان در تیم اجرایی، حقیقتاً به موفقیت استراتژی حل مساله کمک خواهد کرد.

استفاده از منابع مشاوره دهی

بررسی وضعیت همکاران، متخصصان و برگزارکنندگان کارگاه خارج از سازمان ، یک روش عالی برای اجرای فرایند حل مساله به شمار می رود. ممکن است تیم سازمان، از تخصص، تجربه کافی برای حل برخی از مسائل برخوردار نباشد ، یا اینکه صرفاً از اتخاذ نگاهی جدید منفعت کسب بکند.

برخی مسائل مستلزم همکاری تمامی اعضای تیم اجرایی هستند ، حمایت و کوچینگ فردی از مدیران و اعضای تیم، به منزله راه حلی صحیح محسوب می شود. بیاد داشته باشید که بهترین شیوه حل تمامی مسائل، هرگز یکسان نمی باشد.

اگر یک کارآفرین مستقل هستید، گروه های همکاران، کوچان یا آموزش دهندگان، ابزارهای بسیار ارزشمندی تلقی می شوند. آن ها نه تنها زمینه ساز حل مساله هستند ، بلکه شبکه حمایتی لازم، برای حل مسائل آتی را فراهم می سازند. یک روش عالی، عضویت در یک گروه از متخصصان برجسته ، و برقراری ارتباط با افرادی با ذهنیت مشابه است. بدین ترتیب تمامی افراد به موازات یکدیگر رشد می کنند.

بیاد داشته باشید که فارغ از روش انتخابی برای استفاده از منابع خارجی، باید این کار را با تفکر کافی، احترام و صداقت انجام بدهید.از فرصت های لازم استفاده کنید و بدانید که همکاران به طور غیرمنتظره ای، بشدت مفید واقع می شوند.

گروه های متخصصان برجسته

گزینه عالی برای موارد زیر هستند :

  • کارآفرینان مستقل، یا تیم های کوچک با ظرفیت اندک
  • یادگیری از همکاران و دسترسی به تخصص خارج از سازمان
  • دسترسی سریع به چندین نقطه نظر خارج از سازمان

حل مساله در سازمان های بزرگ، با حضور انبوهی از اعضای ماهر، یک بخش از مساله است، اما کار فردی ، یا در تیمی کوچک ، بدون برخورداری حداکثری از ظرفیت های مسابقه طراحی یا بازی لگو ، ماهیت دیگری دارد، نظر شما درباره این ابزارها چیست؟

یک گروه از متخصصان برجسته، که گاهاً با اسم هیئت همکاران مشاور هم از آن یاد می شود، هویتی است که طی آن گروهی از افراد گرد هم می آیند تا از اهداف؛ چالش هاو امور تجاری یکدیگر، تا حد امکان پشتیبانی بکنند. هر عضو گروه، هدف خاصی دارد. سایر اعضا در ایجاد راه حل، اجرای طوفان فکری روی ایده ها، و پشتیبانی از همکاران ، به ایفای نقش می پردازند.

گروه های افراد متخصص، در ایجاد جوی حمایتی و انگیزشی بشدت مفید واقع می شوند. آن ها نتایج معتبری را فراهم می سازند. یادگیری نکات از اعضای خارج از سازمان، یا صنعت ، بشدت در کشف روش های فکری جدید، و رشد حداکثری مفید واقع می شود.دسترسی به مهارت و تجربه همکاران، روشی عالی برای برطرف کردن شکاف های اولیه، علی الخصوص در شرکت های نوپا است.

یک گروه متخصص، یک راه حل عالی برای کارآفرینان مستقل است. این روش برای سازمان هایی که به راه حل های ناشی از تخصص خارجی یا دیدگاه های نوین اعتقاد دارند نیز مثمرثمر واقع می شود. لازم است اشاره کنیم که گروه های متخصصان، فقط در حد اعضای گروه مزیت دارند، و اینکه چه دستاوردهایی را برای شرکت به ارمغان می آورند. افراد باید تعهد، علاقه به فعالیت را دارا باشند، و با طرز کار گروه آشنا باشند.

جلسه کوچینگ آنلاین
جلسه کوچینگ آنلاین

کوچینگ و حمایت

برای موارد زیر ، یک گزینه عالی است :

  • یادگیری و توسعه متمرکز
  • پُرکردن شکاف های مهارتی
  • رسیدگی به یک سری از چالش ها، در گذر زمان

دریافت مشاوره از یک کوچ تجاری، یا برقراری رابطه کوچ/ فرد تحت آموزش ، یک روش فوق العاده برای حل برخی چالش ها محسوب می شود. رویکرد مستقیم (رو در رو) که در اکثر برنامه های کوچینگ بکار می رود ، برای حل برخی چالش های پیش روی افراد مفید است ، و به طور کُلی به نفع سازمان خواهد بود.

یک کوچ توانمند، برای تشخیص مشکلات بالقوه،قبل از گسترش بسیار مفید واقع می شود. درک فرد تحت آموزشی، با چندین مزیت تجاری جانبی همراه می شود.  با برگزاری جلسات کوچینگ درون سازمانی، مهارت ها و استراتژی های حل مساله ارتقا می یابند. این برنامه ها به صورت مستقل یا بخشی از برنامه بزرگتر در حوزه یادگیری و توسعه، برگزار می شوند. کوچان خارج از سازمان هم بخشی از استراتژی حل مساله ،راهکاری برای پُرکردن شکاف های مهارتی تیم مدیریت، یا کمک به حل یک سری از مسائل تجاری هستند.

سخن پایانی

اکنون کار بررسی فرایند حل مساله، و مراحل طی شده برای برگزاری جلسه ای موثر را به اتمام رسانده ایم. اجازه دهید در اینجا نگاهی بیاندازیم به مهارت هایی که شما و تیم تان به آن ها نیاز دارید، تا به افراد توانمندی برای حل مسائل پیش رویتان تبدیل بشوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا