تجربه نگاریکوچینگ

۵ گام برای تغییر شغل

باید و نبایدهای تغییر شغل و آنچه از کوچینگ شغلی باید انتظار داشته باشید.

تغییر می تواند چیز خوبی باشد. آیا شما هم به دنبال انتقال به یک حرفه جدید هستید؟ اگر بله، تو تنها نیستی. تعداد فزاینده ای از مردم، در حال تغییر شغل و پرش به سمت مشاغل جدید هستند. اما این بدان معنا نیست که تغییر شغل فرآیند دشواری نیست. اگرچه کوچینگ شغلی میتواند در این مسیر به شما کمک زیادی کند. خصوصاً اگر می خواهید به صنعتی بروید که تجربه زیادی نداشته باشید.

چرا به دنبال تغییر مسیر شغلی هستید؟

قبل از اینکه کورکورانه به کار جدیدی بپردازید، دلیل تغییر شغل خود را در نظر بگیرید:

  • کار فعلی خود را راضی کننده نمی دانید؟
  • چرا از کار فعلی خود ناراضی هستید؟
  • از همکاران خود راضی نیستید؟
  • آیا مدیرانی که دارید که از آنها متنفرید؟
  • چه چیزی باعث می شود شغل جدیدی بخواهید؟
  • تجربیات، علایق و مهارتهای شما چیست؟
  • از انجام چه کارهایی در گذشته لذت بردید؟
  • در مشاغل قبلی چه مهارت‌هایی کسب کردید؟ 
  • ارزشهای اصلی شما در رابطه با شغل چیست؟ 
  • چقدر اهل تغییر هستید؟
  • چقدر به روز هستید؟
  • چقدر اهل چالش هستید؟

توصیه من این است که این پنج مرحله را دنبال کنید.

 گزینه‌های ایده‌آل خود را در نظر بگیرید

در هر صورت کمی وقت بگذارید و در مهارت ها و علایق خود تأمل کنید تا کاری را شناسایی کنید که بیشترین آرامش و لذت را برای شما خواهد داشت. به علاقه های خود احترام بگذارید. استعدادها و محیط کار ایده آل خود را تصور کنید. از اطرافیان خود تحقیق کنید. با افراد دیگری که از شغل مشابه شغل قبلی شما جدا شده اند صحبت کنید.

با یک تحلیل SWOT  جوانب مثبت و منفی شروع تازه یا ماندن در خانه را تحلیل کنید. البته تعیین اهداف شغلی هم به شما کمک می کند آنچه را واقعاً می خواهید تجسم کنید و می تواند یک نیروی هدایت کننده در مسیر تغییر شغلی شما باشد.

ویدیوی ماتریس تجزیه و تحلیل SWOT را اینجا ببینید.

SWOT چیست؟ هر چه در مورد SWOT باید بدانید.

تغییر شغل در بعضی از صنایع ساده تر است. بنابراین به دنبال ارتباطاتی باشید که می توانید بین کارهای فعلی خود و آنچه که می خواهید انجام دهید ایجاد کنید. بین دنبال کردن رویاهایتان و مزایا و معایب تغییر شغل، یک رابطه منطقی ایجاد کنید. برای تغییر شغل و چرخش به یک حرفه دیگر، از تجربیات گذشته خود استفاده کنید.

تغییر شغل را از تهدید به فرصت تبدیل کنید.
تغییر شغل را از تهدید به فرصت تبدیل کنید.

 شبکه ‌سازی را جدی بگیرید

اولین قدم برای ایجاد تغییر در شغل، ایجاد یک شبکه قوی از افراد در صنایع فعلی و هدف است. این افراد می توانند به عنوان نوعی هیئت مشاوره برای ارائه مشاوره و راهنمایی برای جستجوی کار جدید شما باشند. حتی ممکن است آنها بتوانند شما را به مدیران استخدام کننده توصیه کنند. یا اینکه شما را به سمت موقعیت های آزاد هدایت کنند. به خصوص اگر تجربه نسبتاً کمی در کار جدید دارید، داشتن کسی که بتواند با منتورینگ به شما کمک بدهد مفید است. در این مرحله، استفاده از فرایند کوچینگ شغلی میتواند درهای نیمه باز یا مخفی ذهن شما را باز کند.

با برقراری ارتباط حضوری و آنلاین با گروه های حرفه ای به دنبال شبکه سازی باشید. این گروه ها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد صنعت هدف شما و آنچه اتفاق می افتد بیشتر بدانید. آنها می توانند شما را به طیف وسیعی از افراد که می توانند ارتباطات، مشاوره یا کمکم دوستانه ای ارائه دهند متصل کنند.

از لاک خودتان خارج شوید. در رویدادهای حرفه ای شرکت کنید. از حرفه ای ها مشاوره بخواهید و با افراد جدید جدید ملاقات کنید. شاید همان دوست جدید بتواند شما را به کار رویایی شما متصل کند.

مهارت خود را به روز رسانی کنید

قبل از اینکه به چیز جدیدی بپردازید ، تحقیق کنید و در مورد نحوه کار و صحبت مردم در صنعت جدید خود بیاموزید. هر صنعتی نرم افزار استاندارد و مهارت های مورد نیاز خود را دارد. آیا برنامه کامپیوتری وجود دارد که شما باید آن را یاد بگیرید قبل از اینکه حتی برای یک کار در نظر گرفته شوید؟ برای ایجاد زرادخانه ای قوی از مهارت های رقابتی که برای موقعیت جدید شما حیاتی است وقت بگذارید.

به لطف دوره های اینترنتی و آنلاین، می توانید بسیاری از مهارت ها را نسبتاً سریع و ارزان بیاموزید. دریافت گواهینامه یا مجوز در زمینه های مناسب، مانند کسب مجدد اعتبار فنی نیز می تواند به شما در تغییر شغل کمک کند. داشتن این مهارت ها نه تنها در رزومه حرفه‌ای شما خوب به نظر می رسد، بلکه می تواند شما را از غربالگری اولیه عبور دهد.

همچنین ممکن است لازم باشد نحوه برقراری ارتباط را تنظیم کنید. اگر از بازاریابی به امور مالی روی آورده اید، با ادبیات حرفه ای و اصطلاحاتی که با آن روبرو خواهید شد آماده باشید. توانایی صحبت کردن در این زمینه اثبات می کند که این صنعت را می فهمید و به شما کمک می کند وظایف مورد انتظار را اجرا کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در مصاحبه استخدامی ندانید کارفرما درباره چه چیزی صحبت می کنند. گزارشات صنعت هدف را بخوانید. با اندیشه سنتی و مدرن آشنا شوید. با متخصصان شغل هدف صحبت کنید. آگهی های استخدام را مطالعه کنید تا از پرکاربردترین اصطلاحات و چگونگی ترکیب آنها در رزومه و واژگان خود ایده بگیرید.

شبکه سازی شغلی
شبکه سازی شغلی

 رزومه کاری و نامه درخواست حرفه‌ای تهیه کنید

اغلب برای یک فرصت شغلی در یک صنعت جدید باید با افرادی که سالها تجربه دارند رقابت کنید. بدیهی است که در ابتدای مسیر شما در مقایسه با آنان اندکی از ضعف برخوردار هستید. اما رزومه حرفه ای و نامه درخواست شما می تواند روایتگر این باشد که شما چه کسی هستید و چه چیزهایی را می توانید برای یک سازمان جدید به ارمغان بیاورید. به طور کلی ، شما می خواهید با برجسته کردن آنچه می توانید به شرکت بیاورید، بر آینده تمرکز کنید و نقاط ضعف خود را کمرنگ کنید. تجربه و شناخت قبلی شما ممکن است برای صنعت هدف چشمگیر باشد اما این انتقال ارزش توسط شما باید به روشی ارائه شود که برای کارفرمایان آتی شما قابل درک باشد. آنها باید بتواندد کاری را که قبلاً انجام داده اید را با کار جدیدی که امیدوارند انجام دهید گره بزنند.

هفت خطای رایج که در رزومه‌نویسی باید از آن پرهیز کنید

ویدیوی کوتاه: اجازه دهید دیگران درباره توانایی های فردی شما بگویند

به عنوان مثال اگر مهارت فروشنده بودن در شغل قدیمی شما (مثلا بازاریابی و فروش خودرو) چشمگیر بوده ممکن است لزوما در زمینه بازاریابی خدمات پزشکی ترجمه خوبی نداشته باشد. اما شما باید بتوانید از این تجربه خود برای برجسته کردن مهارت کسب رضایت مشتریان استفاده کنید که در موقعیت جدید می تواند سودمند باشد. همچنین می توانید شباهت های بین شرکت قدیمی خود و شرکتی را که با آن درخواست می کنید از جمله اندازه، سیستم ها یا درآمد برجسته کنید. البته با رعایت امانت داری و عدم افشای اطلاعات محرمانه یا بدگویی از کارفرمای قبلی.

خود را برای مصاحبه آماده کنید

هنگامی که مصاحبه انجام دادید، به طور حتم در مورد دلیل تغییر شغل از شما سوال خواهد شد. بنابراین آماده پاسخ باشید. یک پاسخ قوی و قانع کننده داشته باشید که چرا به یک حرفه جدید تغییر شغل می دهید؟ مثلا اینکه می تواند به این دلیل باشد که می خواهید خود را به چالش بکشید. یا اینکه به دیگران کمک کنید. یا حتی می خواهید رویاهای خود را دنبال کنید.

در هر صورت مثبت بمانید و نشان دهید که چقدر به صنعت جدید علاقه دارید. همچنین احتمالاً در مورد تجربه قبلی و نحوه ترجمه آن به موقعیت جدید از شما سوالاتی می شود. اگر چنین شد، به دنبال شباهت های بین تجربه قبلی و شغل جدید خود باشید و بر نتایج تمرکز کنید. مثلا تعداد افرادی که مدیریت کرده اید. یا مبلغی که برای یک هدف جمع کرده اید. یا افزایش درآمد یا میزان پیشرفت در توسعه محصول را برجسته کنید. از استفاده از اصطلاحات صنعت قدیمی خود که در صنعت جدید کاربرد ندارد بپرهیزید. پاسخ خود را با ادبیات مناسب و با استفاده از اصطلاحات صنعت جدید برای نشان دادن چگونگی انتقال مهارت های خود به فضای جدید ارائه دهید.

۲۵ سوال چالشی مصاحبه استخدامی را اینجا ببینید

نمونه سوالات مصاحبه شغلی

یک تغییر شغلی می تواند یک روند طولانی و دشوار باشد. اما اگر شما یک موقعیت جدید را بدست آورید، بازدهی آن می تواند عالی باشد. از روند تغییر شغل ناامید نشوید و سعی کنید اشتیاق خود را حفظ کنید. اگر همه موارد کاری قبلی ناموفق بود، به دنبال روش های کسب تجربه یا گسترش کار در سایر صنایع مشابه باشید. باید به زودی بتوانید در مشاغل جدید و پردرآمد قرار گیرید.

مصاحبه شغلی را از تهدید به فرصت تبدیل کنید.
مصاحبه شغلی را از تهدید به فرصت تبدیل کنید.

 سخن پایانی

تصمیم برای تغییر شغل تصمیمی ساده نیست و بسته به الزامات تحصیلی و تجربه ممکن است یک سال طول بکشد. بنابراین باید تشخیص دهید که آیا تغییر شغل بهترین گزینه برای شما هست یاخیر؟

اگر تصمیم به تغییر شغل گرفتید، حتما به دنبال پشتیبانی باشید. از یک فرد با تجربه و آشنا به اصول کوچینگ برای ترسیم مسیر شغلی کمک بگیرید. اگرچه هزینه کوچینگ شغلی در مقایسه با سایر انواع کوچینگ بیشتر است ولی بدون یک کوچ حرفه‌ای و باتجربه، تغییر شغل می تواند یک روند دشوار باشد. اگر انتقال شغلی شما در نتیجه سیاست‌های تعدیل نیرو انجام می‌شود، با مدیران منابع انسانی شرکت خود مشورت کنید. مدیران حرفه ای منابع انسانی در اینگونه مواقع معمولا خدماتی از جمله مشاوره رایگان یا کمک به از سرگیری و تغییر جایگاه شغلی را ارائه می دهند.

و آخرین توصیه من این است که برای به روزرسانی خود یا یادگیری مهارت های جدید، آماده رقابت شوید. می توانید یک دوره آنلاین یا سمینار آخر هفته بگذرانید یا به سمت مدرک جدیدی حرکت کنید. با همه گیری کرونا، بسیاری از موسسات برنامه های آنلاین با انعطاف پذیری برای برنامه ریزی در مورد افراد مختلف را ارائه می دهند.

با یک رزومه حرفه ای، داستان شغلی خود را برای کارفرمای بعدی جذاب کنید.

ویدیو: یک رزومه حرفه ای بین المللی چه خصوصیاتی دارد؟
نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا