کوچینگ

تغییرات آزمون CKA برای سنجش دانش کوچینگ (آپدیت فوریه ۲۰۲۳)

برگزاری آزمون CKA که برای تعیین صلاحیت‌ کوچینگ توسط ICF برگزار می‌شود، به روز شده است.

با توجه به اینکه آزمون به‌روز شده تعیین صلاحیت‌ یا سنجش دانش کوچینگ (CKA) برای اواخر سال ۲۰۲۱ زمان‌بندی شده و به دلیل اثرات پاندمیک، احتمالا اجرای آن به اوایل سال ۲۰۲۲ موکول خواهد شد، برای معرفی تغییرات آزمون جدید و پاسخ به سوالات احتمالی، یک رویداد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ توسط چپتر کوچینگ ایران برنامه ریزی و برگزار شده که رکوردینگ آن اینجا نیز منتشر شده است.

از اول فوریه ۲۰۲۳، آزمون اعتبارسنجی ICF تغییراتی را در زمانبندی آزمون CKA ایجاد کرده است. برای مشاهده جزییات این مطلب را ببینید:

https://www.amfazel.com/آزمون_cka_2023/

آزمون سنجش دانش کوچینگ چیست؟

سنجش دانش کوچینگ (CKA) یک آزمون آنلاین چند گزینه‌ای است. قبولی در این آزمون برای دریافت گواهینامه دستیاری کوچینگ (ACC) یا گواهینامه حرفه‌ای کوچینگ (PCC) از فدراسیون بین‌المللی کوچینگ الزامی است. این یک آزمون آنلاین و شامل سوالات چند گزینه‌ای است. این سوالات بر اساس تعریف ICF از کوچینگ ، شایستگی‌های اصلی و اصول اخلاقی  است. سطح دشواری سوالات متفاوت است. در این سوالات، آگاهی شما از یک مفهوم یا شایستگی را چند حوزه ارزیابی می کنند:

  • تنظیم پایه و اساس
  • ایجاد مشترک رابطه
  • ارتباط موثر
  • تسهیل یادگیری و نتایج
  • مبانی مربیگری و دانش بنیان
  • رفتار حرفه‌ای
  • تعارض منافع
  • رفتار با مراجع/مشتری
  • حفظ اسرار و محرمانگی
آمادگی برای آزمون CKA
آمادگی برای آزمون CKA

تغییرات آزمون CKA

بر اساس اعلام بخش صلاحیت ها و  استانداردهای فدراسیون بین‌المللی کوچینگ آزمون تعیین صلاحیت کوچینگ (CKA) به‌روز شده برگزار خواهد شد. در واقع این آزمون، برای اواخر سال ۲۰۲۱ زمان‌بندی شده بود، ولی به دلیل اثرات پاندمیک در دنیا به اوایل سال ۲۰۲۲ موکول شده است. آزمون جدید صلاحیت فدراسیون بین‌المللی کوچینگ اولین به‌روزرسانی شایستگی‌های ICF است و به‌عنوان استاندارد جهانی در نوامبر ۲۰۱۹ منتشرشده است.

سؤال‌های آزمون سنجش دانش کوچینگ (CKA) بر پایه شایستگی‌های ICF است و مأموریتش منعکس کردن ارزیابی استانداردهای حرفه‌ای در کوچینگ و بکار بردنش در اعتبارنامه کوچینگ است. بخش صلاحیت ها و  استانداردهای فدراسیون بین‌المللی کوچینگ جدیدترین مرحله در توسعه آزمون اعتبارنامه باکیفیت بالا است که با بالاترین استانداردها در ارزیابی روان‌سنجی هم‌تراز است و به‌وسیله مربیان معتبر ICF  از سراسر دنیا که به‌عنوان متخصصین فن شناخته‌شده‌اند به اطلاع رسانده می‌شود. تست CKA جدید تقریباً بر پایه ۲۰۰ سناریو بنا شده که چندین سؤال گزینشی طراحی می‌شود تا دانش مربی و توانایی مربی برای اعمال شایستگی‌های ICF را ارزیابی نماید.

ارزش آزمون CKA

اکتساب اعتبارنامه ICF نیازمند کار سخت، فداکاری و تعهد عالی در شیوه عمل حرفه‌ای و اخلاقی است. مسئولیت بخش صلاحیت ها و  استانداردهای فدراسیون بین‌المللی کوچینگ این است که به دارندگان مدرک بین‌المللی کوچینگ اطمینان دهد که مدرکی که برای گرفتن آن سخت تلاش می‌کنند با بالاترین استاندارها هم‌تراز است و ارزش مدارک فدراسیون بین‌المللی کوچینگ را برای تمام دارندگان آن و مشتریان حفظ و افزایش دهد.

آزمون سنجش دانش کوچینگ (CKA) که توسط ICF به‌روز شده از طریق یک فرمت ایمن‌تر ارائه خواهد شد که اعتبار و تمامیت آزمون را افزایش می‌دهد و استانداردهای جهانی را برای گواهی‌نامه حرفه‌ای برآورده می‌سازد. کاندیداها حق انتخاب دارند تا آزمون جدید را به‌صورت حضوری در محل‌های آزمون معتبر انجام دهند یا به‌صورت آنلاین از راه دور انجام گیرد. هر دو این انتخاب‌ها توسط شرکت VUE PEARSON ارائه می‌شود که در مدیریت و تحویل آزمون‌های حرفه‌ای با گواهینامه سطح بالا مشهور است.

داوطلبان متقاضی مدارک اولیه ICF یا ارتقا به سطح اعتبار بالاتر برای تکمیل آزمون جدید اعتبارنامه لازم دارند. اشخاصی که اعتبارنامه ICF خود را دوباره تجدید می‌کنند لازم ندارند آزمون را تکمیل نمایند.

هزینه های آزمون CKA

از آنجا که مدارک و استانداردهای  ICF برای تقویت یکپارچگی، امنیت و ارزش آزمون اعتبارنامهICF ، پیشرفت هایی ایجاد کرده است، افزایش هزینه آزمون به ­روزشده از استانداردهای بالا در سال­های آتی حمایت می­کند.

آزمون ICF به دنبال ۳۰۰ داوطلب برای آزمون آزمایشی است. با این کار کمک می کنید تا اطمینان یابیم سوالات آزمون مطابق با استانداردهای روان سنجی است و به توسعه استانداردهای نمره دهی آزمون پیش از راه­اندازی آن در سال آینده پشتیبانی می­کند. داوطلبانی که آزمون آزمایشی را در بستر VUE PEARSON به پایان برسانند، شش واحد (CCE)، از جمله چهار واحد صلاحیت اصلی کسب می­کنند که می توان در تمدید اعتبار از آنها استفاده کرد.

مطالعه مقاله آزمون CKA و چند تجربه را توصیه می‌کنیم

سوال‌های احتمالی

  • با آغاز آزمون جدید از سال آینده، اگر کسی در آزمون بعدی و در موعد بعدی درخواست ارتقاء اعتبارنامه کند، آیا باید مجددا در آزمون شرکت کند؟

ICF در حال برنامه ریزی برای ارائه نسخه های متعدد از آزمون CKA به روز شده است و احتمالاً داوطلبان هنگام درخواست برای اعتبارنامه سطح بالاتر باید نسخه جدید آزمون را تکمیل کنند.

  • چقدر زمان برای آزمون در نظر گرفته شده است؟

داده هایی که در حال حاضر از طریق آزمون آزمایشی CKA جمع آوری شده، به تعیین زمان کل مجاز برای آزمون نهایی کمک می کند. با این حال، همچنان CKA یک آزمون حدود سه ساعته خواهد بود.

  • آیا کوچ ها می توانند در طول امتحان از مترجم استفاده کنند؟ در حال حاضر بسیاری این کار را انجام می دهند؟

ممکن است به مترجم اجازه داده شود از همراهی با داوطلبین حمایت کنند. ما در حال حاضر با عرضه کنندگان آزمایشی خود در حال طراحی این امکان برای راه‌اندازی آزمون CKA به روز شده هستیم و این گزینه را با آنها بررسی می کنیم.

  • اگر کوچ مترجم داشته باشد، آیا زمان بیشتری برای تکمیل آزمون به وی اختصاص داده می شود؟

زمان اضافی برای داوطلبان می تواند به عنوان امکانی برای آزمون به روز شده در نظر گرفته شود.

  • آیا قبل از شروع آزمون جدید، نمونه سوالات برای هر بخش مطابق CKA فعلی ارائه می شود؟

بله، نمونه سوال ارائه می دهیم.

  • آیا حق عضویت از سال ۲۰۲۲ تغییر می کند؟

فعلا در این خصوص تصمیم گیری نشده است.

  • آیا کسانی که هنوز برای دریافت مدارک تحصیلی اقدام نکرده اند می توانند در آزمون آزمایشی شرکت کنند؟

خیر، فقط کسانی که کاندیدای فعال هستند یا کسانی که در حال حاضر دارای مدرک ICF هستند می توانند در آزمون آزمایشی شرکت کنند.

  • تاریخ شروع آزمون جدید چه زمانی است؟

امیدواریم تاریخ مشخصی برای آزمون جدید CKA در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کنیم.

  • اگر کسی قبل از تاریخ شروع آزمون جدید درخواست اعتبار سنجی کرده باشد، آیا همچنان CKA قدیمی را می گیرد؟

بله. داوطلب آزمونی را که در تاریخ ارائه درخواست خود فعال است تکمیل می کند. به عنوان مثال، اگر آزمون به روز شده اعتبارنامه ICF در ۱ مارس ۲۰۲۲ راه اندازی شود و داوطلبی در ۲۸ فوریه (زمانی که CKA همچنان در حال برگزاری است) برای اعتبار درخواست دهد، پس از بررسی درخواست وی و دریافت تاییدیه برای تکمیل آزمون، می بایست در آزمون CKA شرکت نماید. اگر داوطلبی درخواست خود را در ۱ مارس ارسال کند، پس از بررسی درخواست وی و  دریافت تأییدیه برای تکمیل آزمون ، در آزمون به روز شده اعتبارنامه ICF شرکت می کند.

  • آیا سوالات همچنان در ۵ بخش مختلف همانند CKA فعلی است؟

سوالات مربوط به آزمون اعتبارسنجی ICF به طور مستقیم با ۸ شایستگی اصلی به روز شده مرتبط خواهد بود. این ۸ شایستگی اصلی تحت چهار “حوزه” سازماندهی شده است: بنیان، ایجاد رابطه مشترک، برقراری ارتباط موثر و پرورش یادگیری و رشد. با این حال، ترتیب سوالات در آزمون به روز شده اعتبارنامه ICF بصورت تصادفی است – سوالات آزمون که به چهار حوزه مرتبط است با هم سازماندهی نمی شوند.

سخن پایانی

با به‌روزرسانی محتوای آزمون سنجش دانش کوچینگ (CKA)، کاندیداها می‌توانند دانش و مهارت لازم برای برآوردن چالش‌های برخاسته برای تمرین کنندگان کوچینگ در دنیای امروزی را اکتساب نمایند که به مربیان معتبر این فرصت را می‌دهد که در بازار رقابتی که امروزه در حال افزایش است بدرخشند. با این پیشرفت‌ها، فدراسیون استاندارها و مدارک بین‌المللی کوچینگ کیفیت فرآیند اعتبارنامه فدراسیون بین‌المللی کوچینگ را تقویت می‌کند و ارزش اعتبارنامه‌های ICF را برای امروز و سال‌های پیش رو حفظ و افزایش می‌دهد.


این مقاله در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است.

منبع
چپتر کوچینگ ایران
نمایش بیشتر

پشتیبانی محتوا

نام نویسندگان یا ارائه‌کنندگان مقالات، مطالب و ویدیوهایی که توسط این کاربر منتشر می‌شود، بالای همین صفحه و زیر عنوان اصلی مقاله درج شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا