تجربه نگاریکوچینگ

نقش کوچینگ در حل چالش‌های فریلنسری

آناهیتا محمودی

این روزها به دلیل بحران کرونا بیش از گذشته اسم فریلنسرها و دورکاری را می‌شنویم. قبل از این بحران هم فریلنسری به دلیل افزایش امکانات اینترنتی و فناورانه بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود. اما اکنون به خاطر مزیت‌های خاصش در این زمان، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

فریلنسرها افرادی هستند که در عین اینکه آزادی شان از کارمندان مختلف حتی کارمندان رده بالای سازمان‌ها در زمان انجام کارها و انتخاب پروژه ها بیشتر است ولی مثل کارآفرین‌ها هم نیستند که همه‌ی کار متعلق به خودشان باشد و باید مشتریان و کارفرماهایی وجود داشته باشند تا از آنها پروژه هایی را بگیرند. همین موضوع باعث می‌شود که هر فریلنسر با چالش‌های خاص خود در این مسیر روبرو شود.

در این مقاله قصد دارم درباره نقش کوچینگ در حل چالش‌های فریلنسرها صحبت کنم. ولی قبل از رفتن به دل موضوع بهتر است بدانیم کوچینگ و فریلنسری به چه معنا هستند.

کوچینگ چیست؟
کوچینگ

کوچینگ چیست؟

 طبق تعریف ICF، کوچینگ یک نوع مشارکت کوچ و مراجع است که از طریق یک فرایند تامل برانگیز و خلاقانه شکل می‌گیرد. در این فرایند، کوچ مراجع را ترغیب می‌کند تا نقاط بالقوه فردی و کاری خود را به حداکثر خود برساند.

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسرها در واقع افرادی خویش فرما هستند که صرورتاً متعهد به یک کارفرمای خاص و در زمان طولانی مدت نیستند. فریلنسرها برای شرکت یا موسسه خاصی پروژه هایی را انجام می‌دهند و یا اینکه کاملاً مستقل از طریق وبسایت‌ها یا انجمن‌های حرفه ای به دنبال کار می‌گردند.

حوزه ها و صنعت‌هایی که معمولا فریلنسرها در آن‌ها کار می‌کنند، عبارت اند از: موسیقی، محتوای نوشتاری، بازیگری، برنامه نویسی، طراحی وب، طراحی گرافیک، ترجمه، تصویرسازی و …

میز کار یک فریلنسر
برای یک فریلنسر که به کار خودش عشق دارد، میز کارش امن ترین جای جهان است.

چالش‌های فریلنسری کدام ها هستند؟

۱- شما باید درباره هر چیزی مقداری بدانید

به عنوان یک فریلنسر شما نیاز دارید که درباره همه چیز بدانید. از اصول کاری خودتان گرفته تا مباحث مالی و حسابداری، بازاریابی، فناوری، فروش و…

این موضوع در عین حال که می‌تواند جذاب و یادگیرنده باشد در عین حال می‌تواند شما را با چالش‌هایی در ارتباط با مدیریت زمان و انرژی برای یادگیری و تجربه کردن روبرو کند. هر کدام از این موضوعات بنا بر استعداد و توانمندی شما می‌تواند زمان خاصی را از شما بگیرد.

راه حل کوچینگی

هدف کوچ از همراهی با مراجعانش برای همراهی با او در زمینه خودمختاری، کشف اولویت‌ها و دوری از آشفتگی در کار و برنامه ها است.

این باور که ما به عنوان فریلنسر از هرچیزی باید مقداری بدانیم باور غلطی نیست اما اینکه این محدودیت برای هر کدام از ما تا چه مقدار است و این که چگونه زمان را باید برای یادگیری و به کارگیری هرکدام از این موارد صرف کنیم موضوعی است که در حوزه کاری کوچینگ می‌گنجد.

نمونه سوالات کوچینگی برای حل چالش ۱:

چه چیزی باعث می‌شود احساس کنید باید همه چیز را بدانید؟

چه چیزهایی را ندانید به روند کاری تان بیشتر کمک می‌کند؟

چه چیزهایی را می‌توانید از افراد نزدیک خود بیاموزید؟

انرژی تان روی چه موضوعی گذاشته شود از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است؟

با شبکه سازی می توانید پروژه های فریلنسری خیلی خوبی بگیرید.

۲- از شما تقاضاهای غیرمنطقی می‌شود

این موضوع به خصوص وقتی به تازگی به عرصه فریلنسری وارد شده باشید، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. هرکدام از مراجعانتان انتظارات خاصی از شما دارند. یکسری افراد ممکن است لیستی از مواردی که می‌خواهند را به شما در ابتدای قراردادتان بدهند و سپس هربار در ادامه مسیر موارد بسیاری را به لیستشان وارد کنند.

یا اینکه ممکن است با اینکه شما به عنوان فریلنسر می‌دانید که درباره قسمتی از پروژه توانمندی لازم را ندارید ولی نتوانید این را به صراحت بیان کنید و پیش خودتان فکر کنید که از پس کار بر می‌آیید و در انتها کاری با کیفیت لازم ارائه ندهید.

راه حل کوچینگی:

برای مدیریت این انتظارات، یکی از این راه ها این است که طرح و نقشه ای از آنچه که شما می‌تواند باشید و آنچه نمی‌توانید برای مشتری های خود انجام دهید داشته باشید و مطمئن شوید که مشتری هایتان با این موارد موافق هستند. اگر مشتریانتان از شما درخواستی داشتند که خارج از توافقات شما است می‌توانید با صراحت به مشتریانتان بگویید که این موارد خارج از توانمندی ها و توافقات شما است.

کمکی که کوچینگ در این مسیرمی‌تواند بکند این است که بفهمید آیا تنها راه ممکن همین گزینه است یا خیر؟ و سپس در جلسه کوچینگ می‌توانید نقشه خود را در کنار یک کوچ به سمت اقدامات موثرتری ببرید.

نمونه سوالات کوچینگی برای حل چالش ۲:

چه مشتریانی، مشتریان ایده ال شما هستند؟

کدام انتظارات مشتریانتان به نظرتان معقول و منطقی هستند؟

اگر خودتان مشتری خودتان بودید چه چیزی ممکن بود درباره خودتان اذیتتان کند؟

فریلنسر
فریلنسر

۳- از دریافت به موقع حق الزحمه تان اطمینان کافی ندارید

شما به عنوان فریلنسر کار مشتری‌تان را تحویل می‌دهید و خوشحالید که مشتری تان راضی است و حتی ممکن است به خودتان ببالید، اما زمان دریافت حق الزحمه تان که می‌رسد به مشکل برمی‌خورید.

اگر شما به اندازه کافی تجربه نداشته باشید، درخواست از مشتری برای پرداخت کردن پول می‌تواند وحشتناک باشد. تعدادی از فریلنسرها منتظر می‌مانند که خود مشتری پول را در زمانی که توانست به آن‌ها پرداخت کند.

 اما اوضاع همیشه به شکلی که ما می‌خواهیم پیش نمیرود، ممکن است مشتری ما به طور کلی فراموش کند پول ما را  پرداخت کند و یا اصلاً ممکن است به عمد زیر قرارداد بزند.

راه مستقیم می‌تواند نوشتن یک قرارداد مکتوب باشد تا بتوانید طبق آن سر زمان مشخص پولتان را دریافت کنید. اما ایا این تنها راه ممکن است؟

راه حل کوچینگی:

 مطمئنا هرکدام از شما راه های خلاقانه دیگری نیز در ذهنتان دارید که می‌تواند برای حل این مسئله راهگشا باشد. اما این که این راه‌ها کشف شوند و بهترینشان به کار برده شوند احتمالاً در جلسات کوچینگ سریعتر و موثرتر به دست می‌آیند.

نمونه سوالات کوچینگی برای حل چالش ۳

چه مانعی باعث شده درخواست حق الزحمه برایتان دشوار باشد؟

تا به حال برای رفع این مانع چه کارهایی انجام داده اید؟

چه زمانی برای دریافت پول از مشتری تان به نظرتان منطقی است؟

فریلنسری می تواند باعث شود که تجربه ی کار بین المللی به دست آورید بدون آنکه نیاز باشد کشور خود را ترک کنید.

۴- برنده شدن در پروژه های جدید مانند جنگ است

در دنیای فریلنسری بحث رقیبان بسیار مطرح است. شما در فضای کاری، تنها فرد موجود نیستید و افراد بی شماری نیز هستند. پس این کار شبیه یک میدان نبرد است و بهترین راه برای برنده شدن در این نبرد قوی تر کردن خودتان است.

برای مثال فعالیت مستمر در فضای آنلاین یکی از مواردی است که برای شما ضروری به نظر می‌رسد و باید بدانید رقیبانتان چه ارزش‌ها و فعالیت‌هایی داشته اند تا شما هم بتوانید بهترین ارزش را ارائه بدهید.

راه حل کوچینگی:

برای اینکه بتوانید بازارتان را بهتر بشناسید باید بدانید در کدام بازار بهتر است حضور داشته باشید و سپس بدانید بهترین ارزشی که میتوانید به جامعه هدفتان داشته باشید کدام است. کوچینگ در این مرحله می‌تواند بهترین خدمت را برای شما داشته باشد.

نمونه سوالات کوچینگی برای حل چالش ۴

چه چیزی در کار شما وجود دارد که شما را از بقیه متمایز می‌کند؟

 دقیقاً ارزشی که می‌خواهید به بازار ارائه کنید چیست؟

این ارزش قبلاً توسط چه افراد دیگری ارائه شده است؟

چطور می‌توانید این ارزش را با توانمندی خود به بازار ارائه بدهید؟

چه فضاهایی بهترین مکان برای این ارزش شما هستند؟

رقبای شما چه افرادی هستند؟

الگوی شما برای این پروژه چه کسی است؟

تنهایی بخشی از زندگی یک فریلنسر است.
فریلنسری مثل هر شغل دیگری مزایا و معایب خودش را دارد و تنهایی کار کردن یکی از این ویژگی هاست.

۵- خیلی ها ممکن است فکر کنند شما بیکارید

به عنوان فریلنسر ممکن است با این احساس روبرو شده باشید که خانواده یا دوستانتان شما را زیادی جدی نگیرند. شاید هم این جمله را از آن‌ها شنیده باشید که « کی میخوای به دنبال یک کار واقعی بگردی؟»

دلیل پرسیده شدن این سوال موارد متعددی می‌تواند باشد. برای مثال چون عادت کرده اند که کار را به شکل کارمندی تعریف کنند، از شما فیش حقوقی ببینند و …

راه حل کوچینگی:

از آنجایی که هنوز برسر مدل کار کردن، خیلی‌ها همان تفکر سنتی را دارند و از آنجایی که ما نمی‌توانیم بقیه را تغییر دهیم تنها کسی که می‌توانیم تغییر بدهیم خودمان هستیم. بنابراین اگر باوری داریم که ما را در کار به سبک فریلنسری نگران می‌کند و باعث می‌شود کیفیت کارمان پایین بیاید، بهتر است باورمان را تغییر بدهیم و

یا اینکه ببینیم از طریق کوچینگ چگونه می‌توانیم نوع ارتباط، نحوه کار کردن و دیدگاه خودمان را برای این موضوع خاص با خانواده و دوستانمان بهبود ببخشیم.

نمونه سوالات کوچینگی برای حل چالش ۵

چی باعث میشه فکر کنی کارت ارزش کافی را نداره؟

به طور خاص چه کسی این فکر رو در تو ایجاد کرده؟

اگر خودت اون فرد هستی چه بهت کمک میکنه تا چیزهایی را درباره کارت ببینی که قبلا نمی‌دیدی؟

فرصت‌های موجود در کارت کدام‌ها هستند؟

لژیونر کسب و کار
لژیونر کسب و کار

۶- فریلنسری یک شغل منزوی کننده است

فریلنسرها برای خودشان کار می‌کنند. یعنی در خانه یا در مکانی که بتوانند با تمرکز کافی پروژه هایشان را جلو ببرند. و معمولا این کار در تنهایی انجام می‌شود و طبیعتاً اثراتی را بر سلامتی جسمی و روحی شان می‌گذارد.

برای حل این چالش، یک سری مکان‌های اشتراکی برای کار فریلنسرها در سرتاسر دنیا ایجاد شده که آن‌ها می‌توانند کارهایشان را در این فضاها انجام بدهند و این یکی از راه‌هایی است که افراد مجبور نباشند تا در تنهایی کار کنند و همچنین احتمال روبرو شدن با فرصت‌های جدید کاری نیز برایشان بیشتر فراهم می‌شود. در کنارش یک سری رویداد هم برای آشنایی فریلنسرها وجود دارند که می‌توانید هراز چند گاهی به آن‌ها ملحق شوید.

اما کوچینگ چه کمکی می‌تواند بکند؟

نکته ای که وجود دارد این است که با وجود اینکه کار فریلنسری در ذات خود نیاز به تنها بودن را می‌طلبد، اما اینکه چه چیزی دقیقاً باعث می‌شود فرداحساس منزوی بودن بکند، ممکن است مرتبط با ذات این کار نباشد. احتمال دارد موارد دیگری نیز دخیل باشد که از چشم فریلنسر دور مانده باشد.

نمونه سوالات کوچینگی برای حل چالش ۶

می‌توانی وقتی می‌گویی منزوی هستی بگویی منظورت دقیقاً چیست؟

کدام بخش کار است که دوست داری به تنهایی انجام نشود؟

از نظر شما نقطه مقابل منزوی بودن چیست؟

چطور می‌توان به آن نقطه رسید؟

لژیونر کسب و کار
لژیونر کسب و کار

جمع بندی

کوچینگ برای انواع مختلف مشاغل به کار می‌رود، اما به طور ویژه به خاطر ماهیت فریلنسری و چالش‌هایش می‌تواند فرایندی باشد که هم به کمک فریلنسرهای قدیمی می‌آید و هم به طور خاص برای فریلنسرهای تازه کار راهگشا باشد.

اگرچه کوچینگ نقشی حیاتی در تحولات سازمانی دارد ولی برای اعتلای سازمانی تنها کوچینگ سازمانی کلاسیک پاسخگو نیست و باید به «کوچینگ چابک» توجه کرد.

با این حال، هنگامی که سازمان‌ها تلاش می‌کنند که این اقدامات را متناسب با کل تجارت خود انجام دهند، چالش‌های جدیدی که به سادگی در سطح خرد وجود نداشت، شروع به نمایان شدن می‌کنند. این چالش‌ها به طور خاص در مواردی آشکار می‌شود که تقسیمات سازمانی سنتی‌ای که به صورت جدا از هم کار می‌کردند، نیاز به تعامل دارند در تزریق چابکی دارند.

نویسنده: آناهیتا محمودی

نمایش بیشتر

پشتیبانی محتوا

نام نویسندگان یا ارائه‌کنندگان مقالات، مطالب و ویدیوهایی که توسط این کاربر منتشر می‌شود، بالای همین صفحه و زیر عنوان اصلی مقاله درج شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا