کسب و کار بین المللیویدیوهای آموزشی

ویدیو: یک لژیونر کسب و کار کیست؟

آیا شما خصوصیات و ویژگی‌های یک لژیونر را دارید؟

متن ویدیوی خصوصیات و ویژگی‌های یک لژیونر کسب و کار :

سلام. فاضل هستم. بنیان‌گذار خانه‌ی کارآفرینی بین‌المللی. در این ویدیو با هم در مورد خصوصیات و ویژگی‌های یک لژیونر کسب و کار صحبت می‌کنیم. مثل حوزه‌ی ورزش که در رشته‌های مختلف افرادی را به‌عنوان لژیونر می‌شناسیم، در حوزه‌ی کسب‌و کار هم افرادی هستند که بر اساس یک سری خصوصیات می‌توانیم به آن‌ها لژیونر کسب و کار بگوییم.

وقتی در مورد لژیونرهای کسب‌ و کار صحبت می‌کنیم منظورمان افرادی هستند که هم در عرصه‌ی داخلی و هم در بازارهای جهانی فعالیتی انجام می دهند. این افراد باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشند؛ که در ادامه مواردی را باهم‌ مرور می‌کنیم.

اولین ویژگی‌ یک لژیونر کسب و کار این است که در حوزه‌ی خودش باید تخصص داشته باشد. اگر خودش در یک حوزه‌ی خاص ویژگی فنی و تخصصی‌ای دارد که به خوبی می‌تواند از آن به‌صورت حرفه‌ای استفاده کند و اگر ندارد باید این ویژگی را با گذراندن آموزش یا با طی کردن دوره‌های مهارتی به‌دست بیاورد.

به‌عبارت دیگر نمی‌تواند کسی در عرصه‌ی جهانی یا به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کند و نسبت به یک حوزه‌ی تخصصی تسلط نداشته باشد.

ویژگی دوم یک لژیونر کسب ‌و کار رعایت کردن استانداردهای حرفه‌ای در سطح جهانی است. با شرکای خودش، با شرکت‌هایی که کار می‌کند، با سهام‌دارانش، با افرادی که می‌توانند مشتری باشند یا می‌توانند همکارش باشند یا حتی‌ می‌توانند رقبای آن فرد باشند باید براساس یک سری چهارچوب‌ها و یک سری استانداردها رفتار کند. این استانداردها را گاهی ما  به‌عنوان قواعد بازی از آن اسم می‌بریم. قواعد بازی در حوزه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال در حوزه محیط زیست  اگر شما کارشناس شناخته شده و حرفه‌ای محیط زیست هستید و قرار است به یک شرکت خارجی  برای یک پروژه‌ی توسعه‌ای مشورت بدهید نمی‌توانید بگویید که چهارچوب من این است و با این روش و فقط این شکلی این کار را انجام می‌دهم. چون آن شرکت مشتری شما محصول خروجی خدمات شما را باید به یک موسسه‌ی دیگری یا به یک بانکی برای دریافت وام یا احیانا به یک دولتی عرضه کند که آن دولت یا بانک یا شرکت مقصد قاعدتا براساس یک سری استانداردهای جهانی کار می‌کند. بنابراین یک لژیونر در حوزه‌ی کسب‌و کار حتما به استانداردهای جهانی حوزه‌ی تخصصی خودش تسلط دارد.

ویژگی سوم در مورد یک لژیونر کسب و کار این است که حتما تجربه‌ی کار با خارج از کشور را داشته باشد. هرمقداری که شما تجربه‌ی کار در داخل کشور خودتان داشته باشید حتما لازم است که با سایر کشورها حتی کشورهایی که به لحاظ ساختار اداری یا تجاری یا سیاسی متفاوت هستند تجربه‌ی کاری داشته باشید به جهت اینکه یک شناخت جامع از فضای بازار  فعالیت حرفه‌ای خودتان به‌دست بیاورید.

چهارمین ویژگی یک لژیونر کسب و کار این است که منافع و ارزش افزوده‌ی حوزه‌ی تخصصی او به کشورش برمی‌گردد. یا در کشورش اقدام به کارآفرینی می‌کند، یا یک سرمایه‌گذاری جدیدی یا یک متدهای جدیدی را به کشور خودش منتقل می‌کند و یا در جهت ارتقاء سطح دانش، فناوری، اقتصاد یا شرایط رفاه اقصادی کشور خودش هم تلاش می‌کند.

لزیونرهای ایرانی
لژیونر کیست؟

کلام آخر

این نکته را دقت داشته باشید که فردی می‌تواند در یک حوزه‌ی تخصصی، ویژگی تخصصی بودن، ویژگی تجربه‌ی کار خارجی داشتن و ویژگی رعایت استانداردهای جهانی را داشته باشد اما با کشور خودش تعامل مالی یا فناوری یا به لحاظ تخصصی ندارد. این ایرانی موفق در هر جای جهان هست بدون تردید مورد افتخار همه‌ی ما است، اما ما این فرد را به‌عنوان یک لژیونر نمی‌شناسیم. یک لژیونر باید حتما خصوصیت ارتباط با کشور خودش و بازگرداندن ارزش افزوده به کشور خودش را هم داشته باشد.

من در یک مقاله‌ی جداگانه در مفصل درباره‌ی لژیونرهای کسب و کار توضیح داده ام که پیشنهاد می کنم آن را مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا