کوچینگ

کوچینگِ انرژی

نجمه عشقی

طبق تعریف، انرژی نیرویی است که به زندگی، اعمال، قدرت، سرزندگی و حیات ما سوخت رسانی می کند. انرژی، حرکات و واکنشهای ما را پیش می برد، خانه های ما را گرم می کند، شهرهای ما را روشن می کند و در یک کلام همه چیز انرژی است. (نیز می دانیم از طریق فرمولهای نسبیت اینیشتین، جرم و انرژی قابل تبدیل به هم هستند.)

انرژی در تمام سطوح به ما توانایی می بخشد، نه فقط فیزیکی بلکه ذهنی، احساسی و روحانی. هدف کوچینگ انرژی این است تا به ما کمک کند که انرژی خود را رفع انسداد کنیم ،از آن بهره ببریم و در راههای مختلف از آن استفاده کنیم.

منظورمان از «انرژی» در کوچینگ چیست؟

کوچ های مختلف، رویکردهای متفاوتی در این زمینه خواهند داشت. مثلا برخی از آنها برای تکمیل کار مربیگری و کوچینگ خود، در زمینه تمرینات انرژی درمانی آموزش دیده اند. برخی دیگر روی الگوهای انرژیکی ناکارآمد تمرکز می کنند و به شما کمک می کنند تا با هدف خود همسو شوید و اجازه دهید انرژی مثبت  در شما آزادانه جریان یابد.

تولید انرژی

میزان انرژی ما در طی روز و دوره های مختلف زندگی متفاوت است. برای اینکه کمک شود تا شما تعادل بیشتری در سیستم انرژی خود داشته باشید، می توانید به این موضوع فکر کنید که چه چیزی به شما انرژی می دهد و چه چیزی انرژی شما را از بین می برد. با اندیشیدن به جنبه های مختلف زندگی خود می تواند منابع به دست آوردن و تخلیه انرژی خود را شناسایی کنید.

شناسایی نقاط تخلیه انرژی

فکر کنید چه چیزها یا شرایطی انرژی شما را تخلیه می کند؟ چه انسانهایی در زندگی شما هستند که وقتی در کنارشان هستید، خسته می شود؟

برای مثال اگر شما شغلی دارید که برای مدت زیادی شما را ناراحت و خسته کرده است، شاید زمان تجدید نظر رسیده. یک کوچ می تواند به شما کمک کند تا با سطوح انرژیکی خود مجددا تعامل برقرار کنید تا بتوانید شرایط خود را تغییر دهید. این تغییر در زمینه کاری می تواند یاد گرفتن یک مهارت جدید ارتباطی یا شغلی باشد یا نهایتا با تسهیل گری کوچ شاید به این نتیجه برسید که زمان خروج از شغل فعلی شما فرا رسیده است.

مثال دیگر شرایط خانوادگی است. مشکلات خانوادگی می توانند موجب تخلیه انرژی زیادی در شما بشوند. مانند بحثها، تغییرات داینامیک خانواده و یا سوءتفاهم ها در ارتباطات. مشکلات سلامتی، دیگر پایین آورندگان سطح انرژی شما هستند. افسردگی و اضطراب مشکلات خواب ایجاد می کنند و دردهای فیزیکی و مزمن، می توانند از نظر عاطفی و بدنی بسیار آزاردهنده باشند.

کوچینگ می تواند به شما کمک کنند انواع احساسات منفی را شناسایی کنید، آنها را حذف و یا به فعالیتهای دیگر کانال کنید.

افزایش انرژی

پس از اینکه تخلیه کنندگان انرژی را در زندگی خود پیدا کردید، حال لازم است به سراغ این برویم که چه چیزهایی حال ما را خوب می کند و سطح انرژی ما را بالا می برد. چیزها، شرایط و آدمهای مختلفی وجود دارند که دوباره سطح انرژی ما را بالا می برند:

رژیم غذایی

از نظر بیولوژیکی، بیشتر انرژی بدن ما از طریق غذا خوردن تامین می شود. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد غذاهای مختلف، بر احساس و عملکرد روزمره ما تاثیر می گذارند. می دانید که برخی از غذاها شما را خسته و عصبی می کنند و دیگر خوردنی ها یا نوشیدنیها می توانند برای شما اثر آرامبخش داشته باشند. کوچ در جلسات شما را حمایت می کند تا اگر لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و برنامه جدیدی جایگزین کنید.

ورزش

با اینکه ورزش در ابتدا ممکن است شما را خسته کند اما طبق تحقیقات علمی، در بلند مدت و طی فرآیندی همراه با تداوم می تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد.  اگر احساس می کنید که این بخش از زندگی شما نیاز به رسیدگی دارد، کوچ با شما همکاری می کند تا ورزش مداومی را با توجه به نیازها و تواناییهایتان وارد برنامه کنید.

محیط دلپذیر

جایی که شما زندگی می کنید، به اندازه ی شیوه زندگی شما مهم است.  به هم ریختگی و بی نظمی در محیط می تواند تاثیر منفی روی سطح انرژی شما داشته باشد.  سیستم های مختلفی وجود دارد که چیدمانهای مناسب محیط زندگی شما را پیشنهاد می دهد تا انرژی حیاتی در محیط جریان داشته باشد و سطح انرژی شما را بالا ببرد. از میان این سیستمه ا می توان به “فنگ شویی” و “واستو” اشاره کرد. کوچ انرژی شما می تواند راجع به محیط زندگیتان پرسشهایی مطرح کند و شما را همراهی کند تا محیط آرامبخش و لذت بخشتری خلق کنید.

انرژی در کوچینگ
انرژی در کوچینگ

چگونه انرژی خود را هدایت کنیم؟

تمام ما انسانها انرژی داریم اما برخی از ما الگوهای انرژی سازنده تر و برخی دیگر الگوهای انرژی مخربی داریم. این الگوها در باورهای شخصی و چرخه هایی که از کودکی در حال تکرار آنها هستیم، بر می گردند. در جلسات کوچینگ انرژی کوچ به طور معمول از شما پرسش می کند که شما چگونه انرژی خود را هدایت و کانال می کنید؟

برای مثال آیا شما همیشه با احساسات خاصی تعامل می کنید؟ مثلا همیشه خشمگین هستید یا حسادت می ورزید؟ تمام این طیف احساسات در انسانها طبیعی هستند اما مشکل آنجایی پیدا می شود که فرد عادت می کند در برهمکنش های خود مدام این نوع احساسات را بروز دهد. اگر به مکانیسم این نوع رفتارها دقت کنیم، بی شک خواهیم دانست که این الگوهای مخرب، تخلیه کننده انرژی ما هستند. شناسایی الگوهای مخرب، درک و پذیرش آنها و سپس جایگزینی با الگوهای مثبت، موجب می شود که سطح انرژی شما بالاتر برود. در واقع وقتی شما انرژی خود را به سمت مسیر مثبت تری هدایت یا کانال می کنید، انرژی بیشتری می گیرید. مانند اعمالی که با عشق و مهر از ما سر می زند.

تعادل بخشیدن به انرژی

اغلب هر چه ما انرژی بیشتری داریم، بهره وری ما بیشتر می شود. انرژی به ما اجازه می دهد ارتباط کارآمدتری برقرار کنیم، به ما اعتماد به نفس می دهد تا بگوییم منظور ما چیست و کمک می کند تا بهترین نسخه از خودمان باشیم. وقتی احساس خواب آلودگی و خستگی می کنیم، انگار موتور ما خاموش می شود! تمرکز و ریسک پذیری خود را از دست می دهیم و به فرصتهایی که اگر سرحال بودیم آنها را به دست می آوردیم، پشت می کنیم.

کوچ انرژی به مراجع خود کمک می کند که با استفاده از تکنیکهای مختلفی، انرژی بیشتری پیدا کند:

  1. ان ال پی: برنامه ریزی مجدد افکار و گفتار و رفتار برای تغییر الگوهای انرژیکی
  2. مدیتیشن: کمک به بهبود ذهن آگاهی و خودآگاهی
  3. پرسشگری: رسیدن به هسته مرکزی مساله با استفاده از پرسشهای خاص و مناسب
  4. انگیزه بخشی: استفاده از تکنیکهای انگیزشی برای الهام بخشیدن به شیوه های تفکر جدید
  5. انرژی درمانی و پاکسازی انرژی: استفاده از روشهایی مانند ریکی و سنگ درمانی برای به دست آوردن مجدد تعادل انرژیکی و سلامت عمومی بدن
  6. ای اف تی یا ضربه درمانی: شناسایی الگوهای مخرب و سپس جایگزینی آنها با الگوهای مثبت و کارآمد
  7. مواجهه با نیمه تاریک وجود: استفاده از تکنیکهایی که شما را با سایه خودتان روبرو می کند و منجر به تکامل شخصیت و کیمیاگری در سطح روان و سپس زندگی شما می شود.
  8. روشهای مختلف شخصیت شناسی: بهره بردن از مدلهای مختلف شخصیت شناسی مانند ام بی تی آی  برای شناسایی الگوهای مختلف فکری و نقاط قوت و ضعف شما

و  دیگر روشها…

مزایای انرژی متعادل

فراموش نکنید که تعادل انرژیکی تنها به معنای بالا بردن  سطح انرژی نیست. یکی از نکات بسیار مهم کوچینگ  انرژی این است که فرد لازم است از انرژی خود محافظت کند. امکان دارد شما به واسطه چیز یا اتفاق خاصی، سطح انرژی خود را بالا ببرید اما اگر مراقب آن نباشید، این انرژی به هدر خواهد رفت. بنا بر این:

  • برای مراقبت از خود، یک روال روزانه را پرورش دهید.
  • حد و مرزهای سالم داشته باشید و رفتارهایی که فقط موجب راضی کردن دیگران می شوند و مهرطلبانه هستند را کنار بگذارید.
  • خود را با ارزشهای هسته ای و باورهای سالم هماهنگ سازید و انرژی خود را بر سر باید و نبایدها و انتظارات اجتماع هدر ندهید.
  • مواظب انتقادگر درون خود باشید و دست از کمال گرایی منفی بردارید. گاهی به بدترین دشمنان  خودمان  تبدیل می شویم.
از همین نویسنده: شایستگی‌های کوچینگ

سخن پایانی

در مقدمه این بحث به این موضوع پرداختیم که همه چیز در هستی انرژی است. نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود: “همه چیز در هستی بهم مرتبط است.” بنابراین کاملا واضح است که هر چه جریان انرژی در جسم و روح و روان شما متعادلتر و راحتتر باشد، محیط اطراف شما چه در خانواده، چه در شغل و در تمام ارتباطاتنان، هارمونی و هماهنگی بیشتری دارد. از زندگی خود بیشتر لذت می برید و اعتماد به نفس بیشتری برای ایجاد تغییرات در زندگی خود پیدا می کنید، زیرا الگوهایی که موجب تخلیه انرژی می شوند، در واقع توانی برای ما باقی نمی گذارند تا به آرزوهای خود در زندگی، جامه عمل بپوشانیم. ما به انرژی بیشتر نیاز داریم تا تلاش کنیم، به مقابله با ترسها و موانع دیگر برخیزیم تا به خواسته های خود دست یابیم. با راهنمایی و حمایت یک کوچ انرژی شما می توانید انرژی لازم برای داشتن انگیزه و اعتماد به نفس را در جهت رسیدن به اهداف خود، به دست بیاورید

نگارش: نجمه عشقی

برای تدوین این مقاله از این مطلب استفاده شده است.

از طريق
Energy Coaching
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا