کوچینگ

کوچینگ رهبری سازمانی چیست؟

چرا همه رهبران باید کوچینگ بدانند؟

چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید در هر سازمانی که عضو هستید، فارغ از اینکه در آینده چه ارزشی خواهد داشت، شما ارزش افزوده داشته باشید؟ چگونه به موفقیت بیشتر افراد دیگر کمک کنید؟  این همان چیزی است که ما در کوچینگ رهبری سازمانی به آن فکر می‌کنیم.

چرا کوچینگ برای رهبری سازمانی مهم است؟

وقتی می‌گوییم رهبران باید مربی باشند، این به معنای کمک به موفقیت بیشتر دیگران است. اما رسیدن به این بلوغ فکری کار آسانی نیست. شما ممکن است چند دقیقه را با کسی بگذرانید و چیز جدیدی بیاموزید. اکنون شما کمی موفقیت آمیزتر از چند دقیقه پیش هستید. اما نقش رهبری در سازمان به اینجا متوقف نمی‌شود. شما به عنوان یک رهبر، باید به موفقیت بیشتر دیگران کمک کنید. این مهمترین وظیفه یک رهبر است.

یک کوچ چکار می‌کند؟

کوچینگ به شما کمک می کند نسخه بهتری از خود شوید. به شما کمک می کند با ابتکار و توانایی خودتان از موانع عبور کنید. بر اساس سلیقه خودتان مرزها را پشت سر بگذارید. آنچه را که فکر نمی‌کنید غیرممکن است، انجام دهید. آنچه را کع غیرممکن می‌پندارید واقع‌بینانه نگاه کنید.

کوچینگ رهبری سازمانی
کوچینگ رهبری سازمانی

ترکیب کوچینگ و رهبری سازمانی

در دهه‌های گذشته شرکت‌های بزرگ هرگز مفهوم کوچینگ را نداشتند. همانگونه که تمایز بین مدیریت و رهبری را نیز نمی‌شناختند. به همین دلیل است که بسیاری از نیروهای توانمند به دلیل سرخوردگی از رفتار مدیران، سازمان‌ها و بلکه کشور را ترک می‌کنند. این فرایند که به «فرار مغزها» یا «مهاجرت نخبگان» شناخته شده، مجب تخلیه یک سازمان یا صنعت یا کشور از سرمایه‌های غیرقابل جایگزین فکری، مادی و معنوی خواهد شد.

رهبری سازمانی در حال تغییر است. مهارت ها و ذهنیت‌هایی که برای رهبری در دنیای کار جدید به آنها نیاز دارید چیست؟

همانطور که هجوم فناوری و اتوماسیون بیشتر در نیروی کار را می بینیم، رهبرانی که صرفاً بر تصمیم گیری و فرماندهی و کنترل تمرکز دارند، تقویت می شوند. اما در نهایت همین رهبران و قدرت نفوذ آن‌ها با فناوری جایگزین می شوند. در سازمان‌های اقتصادی این فرایند می‌تواند در کاهش سود و یا حتی انباشت زیان متجلی شود.

رهبری سازمانی، یک عنوان شغلی نیست

کارمندان در تمام سطوح می توانند افرادی را برای مربیگری و راهنمایی پیدا کنند. چه در محل کار و چه در خارج از کار و صنعت. بدون تردید این بهترین کاری است که می توانید برای حرفه خود انجام دهید.

اما رهبران سازمانی مسیر دشوارتری در پیش دارند. برای یک مدیر ارشد و رهبر سازمانی، آینده کار نامشخص است و می تواند گاهی ترسناک باشد. نیاز به انسان بودن و کمک به افراد دیگر همیشه وجود دارد. اما چگونه می‌توانید به موفقیت دیگران کمک کنید در حالی که خودتان تنها هستید؟

سخن پایانی

رهبران آگاه بر سرمایه انسانی تمرکز می‌کنند تا ارزش سهام شرکت خود یا کارایی و بهره‌وری سازمان خود را افزایش دهند. این چیزی است که فناوری به این زودی‌ها قادر به انجام آن نخواهد بود. این همان جایی است که کوچینگ رهبری سازمانی می‌تواند به آن کمک کند.

ویدیو: کوچینگ سازمانی چیست؟

گپ و گفت دکتر اصغر محمدی فاضل با مدیر مارکتینگ آکادمی کوچینگ
نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا