تجربه نگاریکسب و کار بین المللی

خلاقیت و تجربه فعالیت بین‌المللی

تجربه کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی پرچالش ولی ارزشمند است.

امروزه مردم بیشتر از سابق می‌توانند برای زندگی، کار و تحصیل به خارج از کشور خود مهاجرت کنند. شانس استخدام در شرکت‌های خارجی به اندازه ارسال رزومه به یک شرکت بین‌المللی قابل دسترسی شده است. موسسات زیادی به تسهیلگری در فرایند کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی فعالیت می‌کنند. علیرغم پاندمی کرونا، این روند همچنان رو به رشد به نظر می رسد.

تجربه کار و زندگی در خارج از کشور

درک بهتر تأثیرات روانشناختی زندگی در خارج از کشور برای دانشمندان ارزشمند است. برای مطالعه سازگاری و پایداری در کار و زندگی، توجه به ساختار زندگی زنبور عسل اهمیت زیادی دارد. توانایی مقابله با استرس و حفظ عملکرد شغلی در شرایط پر استرس در اغلب افراد بسیار محدود است.

مطالعات نشان داده‌اند که تجارب انتقالی، مانند تغییر محیط شغلی، باعث فروپاشی دلبستگی به یک محیط می‌شود. به همین دلیل هر کسی که دوره ای از زندگی خود در خارج از کشور زندگی کرده باشد می‌تواند این حس را در خود ببیند. درک واضح‌تری از اینکه کیستیم؟ بنابراین ما تجربه کرده‌ایم که زندگی در خارج از کشور، یک تجربه منحصر به فرد است.

البته ممکن است زندگی در خارج از کشور با احساس شفاف‌تری از خودشناسی مرتبط باشد. اما اگر مدت زندگی در خارج از کشور را افزایش دهیم، این احساس قوت و ضعف پیدا نمی‌کنند. به عبارت دیگر حتی چند ماه دوری از وطن می‌تواند این تجربه را در افراد ایجاد نماید.

Video: How to Build Career Coaching Conversation Skiils – Jullien Gordon

مطالعه میدانی کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی

برای بررسی این موضوع، در شش مطالعه از حدود ۲۰۰۰ شرکت کننده تحقیق شده است. نتایج این مطالعات کمترین تعارض را نشان می‌دهند. یافته‌ها اثبات می‌کنند که افرادی که بخشی از تجربه کاری خود را در خارج از کشور خود زندگی کرده‌اند، احساس واضح تری از خود را نسبت به افرادی که چنین نبوده‌اند بیان می‌کنند.

همچنین افرادی که برای شروع کار و زندگی در خارج از کشور احساس واضح‌تری از خود داشته‌اند، در مقایسه با افرادی که هرگز قصد چنین کاری را ندارند، تفوت شناختی وجود دارد. البته مشخصات دموگرافیک و روانشناختی مانند سن، جنس، وضعیت تأهل، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، و صفات شخصیتی نیز تاثیر دارند.

در مورد اینکه این تفاوت شناختی آیا بخش‌هایی از هویت واقعی افراد را مشخص می‌کند یا صرفاً فرهنگ آنها را منعکس می‌کند اختلاف نظر هست. البته شکل تربیت خانواده و اجتماع مبداء در این رابطه مهم است. ارزشهای اصلی یا ارزشهای فرهنگی را که در افراد نهادینه شده در برابر فرهنگ مقصد دو سرنوشت را نشان می‌دهند. داده‌های این مطالعات نشان داده، افراد با قرار گرفتن در معرض ارزش‌های فرهنگی متفاوت از هنجارهای خود، یا آنها را کنار گذاشته یا تقویت می‌کنند.

در همین مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در مورد تجربه زندگی در زندگی خود تأمل کنند. شناخت زندگی در خارج از کشور در مقابل زندگی در کشور خود مورد توجه قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان زندگی در خارج از کشور را باعث وضوح بیشتر از مفهوم زندگی بیان کرده‌اند.

این بررسی عمق بین‌المللی زیادی ندارد ولی تجربه کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی، مدت زمان این تجربه و تعداد کشورهایی که در آنها زندگی می‌کنند در تقویت این شناخت اثر مثبت نشان داده‌اند.

کوچینگ اجرایی
تجربه کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی پرچالش ولی ارزشمند است.

چرا این شناخت ایجاد می‌شود؟

یکی از دلایلی که برای این موضوع می‌توان آورد، این است که افرادی که تجربه خارج از کشور کار و زندگی کردن را دارند، فرصت بیشتری برای شناخت و مشارکت داشتند. خواه این تجربیات در یک کشور خارجی یا در چندین کشور خارجی رخ داده باشند. یکی از این مطالعات نشان داده که تجارب زندگی در خارج از کشور، پیش‌بینی آینده را واضح‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، احساس واضح‌تری از بازخوردهای آتی ایجاد می‌شود.

یک پیامد احتمالی این تجربه ممکن است یک همسویی بهتر بین اینکه مردم چگونه خودشان را می بینند و چطور دیگران را می‌بینند ایجاد کند. این شفافیت دیدگاه، همچنین منجر به شفاف سازی تصمیمات شغلی نیز می‌شود. همچنین پیامدهای مهمی در مدیریت شغلی دارد.

در دنیای پیچیده حرفه‌ای امروز، اکثر مردم در الویت دادن به کارها با مشکل روبرو می‌شوند. انتخاب شغل در برخی از مراحل زندگی و تصمیم گیری در مورد اینکه چه کاری انجام دهید یکی از بزرگترین چالش‌های دانش‌آموختگان است. تشخیص انواع گزینه‌های شغلی، نقاط قوت فردی، ارزش ها، در نتیجه چارچوب شخصیتی، گاهی بسیار دشوار می‌شود.

بدیهی است که این تمایز، برای کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی و زندگی در خارج از کشور به مراتب پیچیده‌تر می‌شود. شفافیت در مورد انتخاب شغل پس از فارغ‌التحصیلی در مورد دانشجویانی که تجربه خارج از کشور دارند، بیشتر است.

چالش مهاجرت

واکنش معمول مهاجران به زندگی در خارج از کشور کمی متفاوت از کاریابی خارجی و استخدام خارجی در موسسات بین‌المللی است. شوک فرهنگی و اضطراب چیزی است که اغلب آنها بیان می‌کنند. از دست دادن علائم و نشانه‌های آشنای روابط اجتماعی بسیار پر استرس است. برخی پس از مهاجرت هرگز بر این اضطراب غلبه نمی‌کنند. برای این افراد زندگی در خارج از کشور احتمالاً خطرناک جلوه خواهد کرد.

سخن پایانی

محرومیت از از محیط معمولی، دوستان، برنامه روزانه و خانواده، شما را وادار به تجربه مستقیم می‌کند. تجربه گیج‌کننده‌ی بیگانه بودن، مانع از آن می شود که یک احساس واضح از شرایط و استفاده از طیف وسیعی از مزایای آن در فرد ایجاد شود. این افراد اغلب با این گزاره دیگران را نصیحت می‌کنند: باید به منطقه‌ای دور دست بروید تا بفهمید واقعاً چه کسی هستید؟

مطالعات علوم اجتماعی نشان داده است که تجربیات بین‌المللی می‌توانند خلاقیت را در افراد افزایش دهند. کاریابی در خارج و استخدام بین‌المللی چالش‌های زیادی دارند. ولی اجازه ندهید، چالش‌ها مانع این تجربه ناب شود.

این مقاله برداشتی آزاد و با دخل و تصرف از این مقاله است.

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا