کسب و کار بین المللی

استخدام در شرکت‌های خارجی: ۲ نکته مهم برای فعالیت بین‌المللی

استخدام در شرکت‌های خارجی

بسیاری درباره ی کارآفرینی، استخدام در شرکت‌های خارجی یا استخدام در شرکت‌های بین‌المللی سوالاتی را مطرح کرده اند. اینکه: چگونه در شرکت های خارجی استخدام شویم؟ در پاسخ به سوالات این علاقه مندان در مورد فعالیت‌های بین‌المللی، مطالبی را اینجا به صورت مختصر عرض می‌کنم. هم برای کسانی که به فعالیت‌های بین‌المللی علاقه‌مند هستند. هم کسانی که درمورد صدور دانش فنی، صدور کالا، مشارکت در فرآیندهای بین‌المللی، سرمایه گذاری برای کارآفرینی و حتی ارائه‌ی خدمات به‌صورت مشاوره به شرکت ها و نهادهای بین‌المللی یا دولت‌هایی که علاقه‌مند هستند در قالب فعالیت‌های چند ملیتی و چندکشوری کارهایی را انجام بدهند.

سفر به دور دنیا در چند روز؟

نخستین نکته‌ای که درمورد فعالیت بین‌المللی وجود دارد و بعضی از ما کمتر به آن توجه می‌کنیم ظرفیت‌های فردی برای انجام کارهای بین‌المللی است. به عبارت دیگر علاوه بر توانایی‌های شخصی و فردی که برای سفر کردن لازم است، برای حضور در محیط‌های بین‌المللی گاهی طی کردن راه ‌های دور و خصوصا مواردی که افراد با شرکت‌های چند ملیتی سرو کار دارند گاهی مجبور هستند یک سفرهایی با مسیرهای غیر عادی داشته باشند.

به‌عنوان مثال وقتی که در آستانه شب یلدا در ایران هوا به سردی می‌رود و زمستان شروع می شود، در بخش‌هایی از اروپا هوا حسابی سرد شده و در بخش هایی از کانادا و امریکا برف و یخبندان است ولی دقت داشته باشیم همان موقع کسانی در نیم‌کره‌ی جنوبی هستند و بهار را شروع کردند و در مناطقی مثل استرالیا و نیوزلند و آسیای جنوب شرقی و امریکای لاتین اتفاقا خیلی شرایط پاییز و زمستان را تجربه نمی‌کنند.

پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی نحوه استخدام در شرکت های خارجی را نیز مطالعه کنید.

همین اتفاق در تابستان هم می‌افتد. گاهی شما احتیاج دارید از یک نقطه به نقطه‌ی دیگری سفر کنید و این اختلاف درجه‌ی حرارت ۳۰ یا ۴۰ و گاهی حتی ۵۰ درجه را تجربه کنید. لذا این ضرورت دارد که افراد به لحاظ توانایی‌های جسمی‌شان و به لحاظ اینکه ظرفیت این را داشته باشند که در شرایط سفر به خارج از کشور بتوانند دیرخوابی، کم‌خوابی و بدخوابی را تحمل کنند.

ظرافت های کاری در عرصه‌ی جهانی
نحوه‌ استخدام در شرک های خارجی

چالش ساعت

گاهی لزوما ساعت‌های کشورهای مختلف با ما هم‌سانی و یکنواختی وجود ندارد و شما باید فعالیت‌هایی را انجام بدهید و در جلسه‌ای حضور داشته باشید یا حتی در جلسه‌ای به‌صورت ویدیو کنفرانس شرکت داشته باشید، که در نیمه شب کشور ما قرار می‌گیرد و لذا باید این آمادگی وجود داشته باشد که ما وقتی در فرآیند ارائه‌ی خدماتی قرار می‌گیریم بتوانیم خدمات مناسب را ارائه کنیم.

در اینجا قصد ورود به بحث‌های روحی و غم غربت و دور از خانواده بودن و دلتنگ وطن شدن و یاد خاطره ها افتادن را نمی‌کنم چون ممکن است در مورد افرادی که در داخل کشور به صدور خدمات کالا می‌پردازند خیلی مصداق پیدا نکند ولی بیشتر درمورد افرادی که برای کار و تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند و به دنبال راه اندازی کسب و کار در اروپا هستند یا در یک کشور خارجی مستقر می‌شوند بیشتر مربوط شود.

چگونه در شرکت های خارجی استخدام شویم؟

نکته‌ی مهم دیگری که در توانایی‌های فردی برای انجام کار بین‌الملل وجود دارد این است که ما باید بتوانیم سازوکارهای اداری کار در فرآیندهای بین‌المللی را هم قبل از اینکه وارد آن دایره‌ی خدمات و کالا بشویم حتما فرا بگیریم. یعنی اینکه اساسا سازوکار فعالیت کردن مثلا در یک مجموعه‌ی اروپایی خصوصا در کشورهای با اقتصاد پیشرو مثل آلمان، اتریش، سوییس، بلژیک، فرانسه یا سایر کشورهایی که الان با چالش های اقتصادی روبرو هستند و به جذب سرمایه مالی و منابع انسانی می پردازند مثل ایتالیا، یونان، ترکیه، قبرس، لهستان یا رومانی این سازوکارها چگونه است؟

چرا که برخی از این کشورها مقاصد جذاب کسب و کار در مرکز اروپا هستند و  فرصت های متعددی را برای راه اندازی کسب و کار جدید ایجاد کرده اند. همچنین برخی از این کشور سیاست کنترل بحران های مالی خاصی را در پیش گرفته اند تا در جهت ثبات اقتصادی سرمایه گذاران خارجی را که به دنبال شروع کسب و کار کوچک در اروپا می باشند را جذب کنند.

فرهنگ ها را عرصه‌ی جهانی جدی بگیرید.
فرهنگ ها در عرصه‌ی کسب و کار

باید بدانید که در سال ۲۰۱۴ کشور لهستان به اتحادیه اروپا پیوست اما با این حال این کشور رشد اقتصادی بسیاری داشته است و به طور فزاینده ای سرمایه گذاری های خارجی را به خود جذب کرده است.

استتقبال از سرمایه همیشه فرش قرمز نیست

بخاطر داشته باشید که حتی کشورهایی که استقبال بسیاری در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی دارند برای ارائه فرصت های کاری خاص و سودآوری شرایطی را نیز تعیین می کنند و به همین دلیل افرادی که در رشته های مختلف تحصیل کرده باشند ممکن است میزان حقوق و دستمزد و مالیات و عوارض متفاوتی نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشند ولی با تشویق سرمایه گذارای خارجی و افتتاح شرکت یا راه اندازی کسب و کارهای گوچک و متوسط نسبت به ایجاد مشاغل جدید و ارائه خدمات خاصی اقدام می کنند.

راه اندازی و یا اخذ نمایندگی از شرکت های بین المللی چه به صورت افتتاح شعبه و یا تاسیس شرکت های تابعه نشان دهنده علاقه فرد متقاضی در توسعه فعالیت جدی و کارآفرینی برای ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود.

وقتی شما احتیاج به بخشی از خدمات مثلا اداری دارید و در یک شرکتی کار می‌کنید، نیاز داریم که از خدمات پیک و تردد با تاکسی های اینترنتی استفاده کنیم و گاهی نمی‌توانیم دفترمان را ترک کنیم. برای اینکه ما بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم باید به مقررات استفاده کردن از این ظرفیت‌ها هم آشنایی داشته باشیم.

یعنی باید بدانیم که ما وقتی که برای بعضی از این خدمات از کسی درخواست می‌کنیم که به‌عنوان مثال برود یک نامه‌ای یا کالایی را از جایی دریافت کند و برای ما بیاورد یا اجازه بدهیم که از طرف ما مثلا برود در بانک یک کاری انجام بدهد، ترتیبات حقوقی و اداری این را باید حتما دقت داشته باشیم تا خودمان، کارفرما و پرسنلی که دارند با ما کار می‌کنند را دچار مشکل نکنیم.

استخدام در سازمان ملل و نهادهای وابسته

نکته‌ی دیگری که باید در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی خصوصا فعالیت‌هایی که با حوزه‌هایی مثل سازمان ملل سروکار دارد حتما باید به ظرفیت سازی‌ای که ما به لحاظ فرهنگی داریم دقت شود. بعضی از دوستانی که شاید داخل کشور هم برخورد کردید دیگر که خیلی خوش مشرب هستند و تعامل خیلی خوبی با همکاران دارند و به قول معروف افراد شوخی هستند اما این دوستان حتما باید توجه داشته باشند که وقتی وارد فضای کار بین‌المللی می‌شوند لزوما این شوخ‌طبعی ممکن است که به‌نفع‌شان تمام نشود.

یعنی گاهی ممکن است که همین تعاملات بعضا باعث سوتفاهم‌هایی بشود و این سوتفاهم یک مشکلاتی را برای شما در فضای بین‌المللی ایجاد کند. لذا ایجاد تحمل و انعطاف در پذیرش سایر فرهنگ‌ها بسیار ضروری است.

فرهنگ ها در استخدام های خارجی
آدم های گوناگون با فرهنگ های گوناگو

سخن پایانی

در یک شرکت جند ملیتی افرادی که هستند، هرکدام از یک کشوری با یک فرهنگ خاص، ادیان مختلف که بعضی از در زمان‌های خاص به‌هرحال  ترتیباتی برای رفتارهای مذهبی و فرهنگی‌شان دارند مثل مسلمان‌ها که باید در یک زمانی نمازشان را بخوانند، هر غذایی را نمی‌خورند و ممکن است هرجلسه‌ای را شرکت نکنند.

این موارد بسیار مهم است که باید در فعالیت‌های بین‌المللی مورد توجه قرار بگیرد در غیر این صورت می‌تواند درمورد بسیاری از کارهایی که ما انجام بدهیم اثر منفی بر روی مشتری ما بگذارد و این اثر منفی می‌تواند باعث این بشود که اساسا یا مجددا  از  خدمات و کالای ما استفاده نکند یا اینکه از همان خدمات و کالایی هم که گرفته احیانا به‌نوعی صرف نظر کند.

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا