کسب و کار بین المللیویدیوهای آموزشی

کسب و کار بین‌المللی در حوزه گردشگری

سخنرانی دکتر فاضل درباره گردشگری در همایش لژیونرهای کسب و کار

سخنرانی دکتر فاضل درباره گردشگری که در همایش لژیونرهای کسب و کار ایراد شده است.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته که مرزهای خود را بر روی گردشگران گشودند، زبان و استاندارهای شغلی خود را هم ارتقا داده‌اند. گردشگری مستلزم بسیاری متخصص، تکنسین، محقق و حتی کارگر ماهر یا ساده با فیزیک بدنی خوب است.  کشورهای مخاطب گردشگری طی دو سه دهه هزینه های رشد و بهداشت و تحصیل و مهارت آموزی پرداخته اند.

در این میان افرادی  هم با سرمایه شخصی وارد عرصه گردشگری می شوند.  شاید اوضاع این افراد بهتر از سایر کسب و کارها باشد. ولی آنها به مرور زمان برای خود اعتبار کسب میکنند.  همین گروه هم باید تلاش بیشتری برای سازگاری با شرایط  سخت اقتصادی داشته باشند.

راه‌اندازی یک کسب و کار بین‌المللی

برای شروع کار در یک محیط جدید یا گسترش بازارهای موجود سوالات زیادی مطرح است. زمانی که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنید و یا تصمیم دارید به بازارهای جدید گسترش دهید، سوالهای زیادی در ذهن پیش می آید که معمولا باهیجان و اضطراب همراه است.

برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان یا کارآفرینان ایرانی که به دنبال راه اندازی کسب‌و‌کار در سطح بین‌المللی یا گسترش خدمات و کالاهای خود به اتحادیه اروپا هستند ممکن است این سوالات ایجاد شود:

  • تفاوت کاریابی و کارآفرینی چیست؟
  • مرحله اول برای شروع کار بین‌المللی چیست؟
  • چه کسانی میتوانند به من در این فرایند کمک کنند؟
  • تفاوت ویزای کار و اقامت چیست؟
  • آیا در صورت ضعف دانش زبان محلی می توان در یک کشور اروپایی اقدام به بیزینس کرد؟
  • آیا می توان همزمان برای مهاجرت به کانادا یا استرالیا و ویزاهای کاری اروپا اقدام نمود؟
  • ثبت شرکت تجاری در اروپا به چه صورت است؟
  • مزیت استفاده از این روش چیست؟
  • آیا برای ثبت شرکت باید در کشور خاصی اقامت داشت؟
  • میزان سرمایه خود را چگونه تامین کنم؟
  • تفاوت اصلی بین قوانین کاری کشورهای اروپایی چیست؟
  • آیا شرایط خاصی برای دارندگان ویزای شنگن وجود دارد؟
  • چگونه می‌توان در سایر کشورهای جهان خوداشتغال بود؟
  • چه کس دیگری می تواند در درخواست متقاضی اصلی جای گیرد؟
  • فرد وابسته در فرایند ویزای کاری و اقامت موقت چیست؟
  • آیا استفاده از وکیل الزامی است؟
  • جه مراجعی می‌توانند صلاحیت من را به عنوان یک متخصص ارزیابی کنند؟
  • مدارک خود را کجا تایید کنم و ارائه دهم؟
  • در این روش چه کسانی می‌تواند ویزا یا اقامت بگیرند؟
  • چند سابقه کار حرفه‌ای در رزومه کاری الزامی است؟
  • آیا سابقه کار باید مربوط به رشته تحصیلی باشد؟
  • آیا سابقه کاری در حین تحصیلات دانشگاهی هم امتیاز دارد؟
  • آیا داشتن اقوام در اروپا کمکی به درخواست می‌کند؟
  • آیا………..

فهرست این سوالات تمامی ندارد و ما در اینجا بنا نداریم به تمام آنها پاسخ دهیم. ولی اطمینان داریم با مطالعه این چند سطر شما پاسخ سوالات مهم خود را در این باره خواهید یافت.

چرا اروپا؟
کسب و کار بین‌المللی

کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بین‌المللی مناسب است؟

قاره اروپا با وجود بهره‌مندی از منابع طبیعی و انسانی خوب در مجموع رقابت در بسیاری از حوزه های نوآوری و فناوری را به آمریکا و چین واگذار کرده است. البته شاید همین دلیل جای کار خیلی گسترده و متنوعی دارد. قاره اروپا با جمعیتی حدود ۷۵۰ میلیون نفر حدود یازده درصد از جمعیت جهان را دارد. با حدود ۱۰میلیون مترمربع حدود دو درصد از سطح کره زمین و کمتر از هفت درصد خشکی های زمین، اروپا را تشکیل می دهد. اروپا به دلیل قرار گرفتن در منطقه معتدل شمالی به قاره سبز شهرت یافته و بیش از یک سوم آن قابل کشاورزی است که از نقاط قوت آن محسوب می شود.

از طرفی دارندگان ویزای شینگن می‌توانند به تمام کشورهای اروپایی عضو شینگن سفر کنند.  بجز اولین سفر که توصیه می‌شود از مرزهای کشور صادر کننده وارد شوید شما از هر کشور عضو می‌توانید وارد منطقه شینگن شده در آن زندگی یا سفر کنید. با همین امکان است که تورهای مسافرتی موسسات گردشگری یک برنامه سفر چند کشوری تهیه می‌کنند. مثلا شما می توانید با پرواز مستقیم ایران‌ایر وارد وین پایتخت اتریش شده و پس از بازدید از مونیخ و دوسلدورف در آلمان وارد کشور فرانسه شده، در پایان سفر با پرواز مستقیم پاریس تهران به کشور خود بازگردید.

افول دوران طلایی اروپا

کشورهای اروپایی، دانشگاه‌های مشهور، سیستم‌ اداری مثال زدنی و جمعیتی حدود دو برابر ایالات متحده‌ی آمریکا  دارند. اگرچه صنایع پیشتازی نظیر دارو، ابزار دقیق و خودروسازی هنوز در تبدیل شدن به بازیگر بزرگ فناوری جهانی ناموفق هستند. هنوز مرسدس بنز و بی ام و و پورشه و فراری نامداران خودروسازی جهان هستند و گوچی و ردبول و نستله و آدیداس در بازارهای دنیا حضوری موفق دارند. البته از دوران طلایی سایرین نظیر الیوتی، زیمنس و نوکیا و اریکسون سال‌های می‌گذرد و به‌نوعی خاطره تبدیل شده‌اند. ضمن اینکه در سالهای اخیر اروپایی‌ها دستاورد قابل مقایسه‌ای در رقابت با تویوتا، هیوندای، اپل،‌ سامسونگ، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک، علی‌بابا و حتی هالیوود ندارند.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تنوع قومی و زبان در اروپا باشد که مانع ارتباط یکپارچه در این قاره شده است. در نظر داشته باشید که ۴۴ کشور اروپایی با ۲۴ زبان مختلف صحبت میکنند. برخلاف امریکا و استرالیا و حتی کانادا که زبان انگلیسی حاکم بر روابط بازار است در اروپا چنین انحصاری وجود ندارد. این یعنی یک فرصت برای استارتاپ های خارجی که قصد ورود به بازارهای اروپا را دارند. البته چینی ها هم در تلاش برای ورود به بازارهای اروپا هستند. ولی جذابیت بازار آمریکا و کانادا و حتی کشورهای عربی باعث شده کمتر به این سمت تمایل داشته باشند.

تجربه استارباکس

خبر خوب برای استارتاپ‌های غیراروپایی این است که اکنون بهترین فرصت را برای معرفی محصول یا شرکتی جدید به بازار است. چون مارکت اروپا سال‌هاست که انتظار یک نوآوری را کشیده‌اند و به همین دلیل به نامهای جدید واکنش خوبی نشان میدهند. بهترین نشانه این موضوع عدم استقبال از استارباکس در بسیاری از کشورهای اروپایی است. چراکه مردم به کافی شاپ های کوجک و بی نام بهتر واکنش نشان میدهند تا یک سیستم رباتیک و تکراری مثل استارباکس که تقریبا در همه دنیا یک استاندارد و طعم و استایل را دارد. 

برای اطلاع از «فهرست مشاغل مورد نیاز بین‌المللی در سال ۲۰۲۰» مقاله «آنچه برای اخذ ویزای کار در خارج از کشورباید بدانیم» را هم ببینید

نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا