تجربه نگاریکوچینگ

آیا هزینه کوچینگ زیاد است؟

اگر به استفاده از خدمات کوچینگ برای توسعه فردی یا شغلی خود فکر می‌کنید، این مقاله می‌تواند به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهد.

شاید شما هم با تبلیغات «کوچینگ رایگان» یا «کوچینگ ارزان» برخورد کرده باشید. شاید هم از خود پرسیدید مگر کوچینگ، پولی است؟ در مقاله «هزینه کوچینگ چقدر است؟» مطالبی را اشاره کردم که برای مربیان حرفه‌ای کاربرد داشت. اما در این مقاله در خصوص هزینه کوچینگ برای مراجعین صحبت می‌کنیم.  

همانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر، کوچینگ هم یک خدمت حرفه‌ای است. افرادی که در این حرفه در حال فعالیت هستند دوره‌های آموزش کوچینگ را گذرانده‌اند. برخی از آنها نیز سال‌ها تجربه را برای ارائه این خدمت، توشه راه خود کرده‌اند. بنابراین نباید انتظار داشت که ارائه کوچینگ رایگان یا ارزان باشد.

اما متقاضیان خدمات کوچینگ هم حق دارند که درباره هزینه کوچینگ و اصول این قیمت‌گذاری اطلاع داشته باشند. این آگاهی به انتخاب کوچ مناسب و نیز رضایت از هزینه‌های انجام شده، منجر خواهد شد.

کوچینگ یک تخصص است یا یک بیزینس؟

این سوال در اساس واجد اشکالات مفهومی است. مثل اینکه از یک معلم یا پزشک یا آتش نشان چنین سوالی پرسیده شود. انتظار شما برای پاسخ چیست؟

بدون تردید پاسخ من به این سوال، «هردوانه» است!

 قیمت گذاری یکی از مهمترین مهارتهای هر تخصصی است. اینکه شما بتوانید دانش و تخصص خود را به ثروت تبدیل کنید، یک مزیت است. همان مزیتی که امروزه راه‌اندازی یک استارتاپ دانش بنیان در جامعه دارد.

البته دستیابی به این مهارت همیشه آسان نیست. با این حال، دانستن نحوه قیمت گذاری و بسته بندی خود خدمات کوچینگ نشانه حرفه‌ای بودن یک کوچ است. این بسته‌بندی خدمات، ارائه کوچینگ را ساده می‌کند و حتی می‌تواند یک مزیت رقابتی ایجاد کند. مزیتی که هزینه کوچینگ یک موسسه یا فرد یا نسبت به فرد دیگری متمایز می‌کند.

بنابراین از بین تمام تصمیماتی که یک کوچ حرفه‌ای باید در مورد خود بگیرد، تعیین تعرفه و هزینه کوچینگ است. اگرچه می‌دانم این کار برای بسیاری از مربیان، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که باید انجام دهند. در این زمینه در مقاله هزینه کوچینگ مفصل بحث کرده‌ام.

هزینه برای یه دست آوردن فرصت‌های جدید، سرمایه‌گذاری است.
هزینه برای به دست آوردن فرصت‌های جدید، سرمایه‌گذاری است.

سازوکار هزینه کوچینگ چگونه است؟

در بسیاری از حوزه‌های خدمات حرفه‌ای، تعرفه یا قیمت یا هزینه آن خدمت تابع پارامترهای مختلفی است. اینکه:

  • برای رسیدن به درجه‌ای از حرفه‌ای بودن چه مسیری طی شده؟
  • برای رسیدن به این درجه چه زمانی صرف شده؟
  • هزینه آموزش‌های تخصصی برای این مسیر چقدر بوده؟
  • تجربه فرد ارائه کننده چقدر است؟
  • و ووووو

در نتیجه، این پارامترها هستند که هزینه دستیابی به موقعیت محاسبه می شود. بر اساس این محاسبه است که می‌توان بر روی خدمت مورد نظر نیز ارزش گذاری کرد.

فرض ما بر این است که ما با پدیده تقلب طرف نیستیم. اینکه فردی بدون داشتن صلاحیت‌های لازم خود را متخصص در کاری بداند بحثی است که در جای خود باید به آن پرداخته شود.

هزینه کوچینگ را چه کسی تعیین می‌کند؟

شاید پاسخ بسیاری از افراد، این باشد که معمولا فروشنده و ارائه کننده یک محصول یا خدمت باید تعرفه خود را اعلام کند. البته من هم با این گزاره موافقم. به همین دلیل خدمات گوچینگ خود را به شکل بسته خدمات کوچینگ طراحی و هزینه کوچینگ در هر بسته را به وضوح اعلام کردم.

اما برخی معتقدند که مشتریان یک کالا یا خدمت هستند که قیمت را تعیین می‌کنند. به عبارتی، این افراد معتقدند هر چیزی همان میزان ارزش مبادله‌ای دارد که که مشتری حاضر است برای آن پول پرداخت کند.

قصد ندارم این نگاه را به چالش بکشم ولی این رویکرد را در بسیاری از خدمات، معتبر نمی‌دانم. ضمن اینکه باید به تفاوت در نحوه ارائه یک خدمت، زمان، مکان، میزان اطلاع مشتری و نیاز مالی ارائه کننده و مشتری در زمان توافق یا انعقاد قرارداد نیز دقت کرد. فعلا، موضوع رقابت و ترفندهای بازاریابی را در این بحث نادیده گرفتم.

بنابراین عوامل زیادی در قیمت گذاری تأثیرگذار هستند و طرفین یک توافق یا قرارداد می‌توانند آن را تغییر دهند. همانگونه که عوامل مختلفی بر نحوه قیمت گذاری خدمات کوچینگ تأثیر می گذارد، مشتریان هم می‌توانند هزینه کوچینگ را بر اساس سطح تجربه و تخصص کوچ تعیین کنند.

رقابت تجربه با هزینه

بدیهی است متخصصان جوان یا بنیانگذاران شرکت‌های نوپا به دلیل اینکه هنوز سهمی از یک بازار ندارند، ممکن است خدمات خود را با نرخ کمتری ارائه کنند. این افراد یا موسسات احتمالاً انعطاف‌پذیری بیشتری هم در نحوه پرداخت نشان می‌دهند. حتی ممکن است با هوشمندی و استفاده از ابزارهای جدیدتر، انتظارات مشتریان خود را بهتر از سایرین در نظر بگیرند و قیمت گذاری خود را متناسب کنند.

در این شرایط، تجربه، سایر تخصص‌های کوچ، سوابق علمی و اجرایی، در دسترس بودن، پشتیبانی، گواهینامه‌های آموزشی و صلاحیت‌های تایید شده، می‌توانند به جلب اعتماد مخاطب کمک کنند.

کوچینگ چیست؟
هزینه کوچینگ با تجربه کوچ رابطه مستقیم دارد.

قبل از شروع فرایند کوچینگ به این سوالات پاسخ دهید:

برای شما که علاقه‌من به دریافت خدمات کوچینگ هستید، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام برنامه‌ریزی مالی خود در مورد آنها فکر کنید. مثلا”:

  • آیا الویت شما در حال حاضر، کسب تجربه است یا تسریع در رسیدن به اهداف؟
  • خودتان بدون استفاده از کوچ یا مشاور، چه مدت زمانی را حاضرید برای برنامه‌ریزی و رسیدن به اهداف خود هزینه کنید؟
  • توانایی، تجربه و تخصص شما در برنامه‌ریزی و پایش مسیر توسعه فردی و سازمانی چیست؟
  • آیا به اینکه هر متخصصی برای یادگیری و کسب تجربه، از عمر و پول خود هزینه کرده اعتقاد دارید؟
  • برای استفاده از دانش و تجربه دیگران چه ارزشی قائل هستید؟
  • چند درصد از سایر خدمات نرم‌افزاری که در حال حاضر استفاده می‌کنید، رایگان است؟
  • مجموع اعتبار مالی شما برای برنامه‌ریزی آینده خودتان چقدر است؟ 
  • چه کسی هزینه‌های آموزش و مشاوره شما را پرداخت می‌کند؟
  • آیا شما هم خدمات یا محصولات خود را به صورت رایگان ارائه می‌کنید؟
  • سایر دوستانتان که شرایط مشابه شما داشتند، برای خدمات مشابه چه هزینه‌هایی کرده‌اند؟
  • انتظارات شما از دریافت خدمات مشاوره، تسهیلگری، منتورینگ و کوچینگ چیست؟
  • و سوالات دیگری که در این مورد ممکن است مطرح شود.

متقاعد شدم!

حالا متقاعد شدید که برای کوچینگ هم مثل کلاس زبان، خدمات مهاجرت، وکیل، روانشناس، مکانیک، تعمیر موبایل و حتی شارژ ساختمان، باید دست به جیب شوید؟  اگر خیر، برای شما آینده‌ای درخشان، شاد، مرفه و با سلامتی آرزومندم. امیدوارم در به دست آوردن رایگان همه آن‌ها موفق باشید!

برای رزرو جلسات کوچینگ با دکتر فاضل، به سایت خانه کارآفرینی بین‌المللی مراجعه کنید

برای دریافت کننده خدمات کوچینگ، باید برای خودتان روشن کنید که هزینه‌های برنامه‌ریزی و عملیاتی شما برای رسیدن به اهداف چیست؟  اگر این مسیر را به تازگی آغاز کرده‌اید، سه گزینه دارید:

  1. خودتان با مطالعه و آموزش با اصول کوچینگ آشنا شوید.
    در این صورت مطالعه مقاله آموزش کوچینگ را به شما پیشنهاد می‌کنم.
  2. از مشاوره دوستان و آشنایان استفاده کنید.
    در این صورت مطالعه مقاله شایستگی را به شما پیشنهاد می‌کنم.
  3. از خدمات حرفه‌ای کوچینگ استفاده کنید.

    در حالت سوم، شاید بنظر برسد که منطقی است که در قدمهای ابتدایی هزینه کمتری کنید. مثلا مقداری از تجربه خود، مطالعه داستان‌های موفقیت دیگران و مراجعه به یک فرد یا موسسه مورد اعتماد با هزینه کم یا در صورت امکان، رایگان!

اگر تصمیم شما این باشد، اصلا راه خطایی نرفتید. هزینه کمتر به شما امکان می‌دهد تا به یک تصمیم پایه برسید. شاید هم در نظر داشته باشید که پس از طی مراحا اولیه کوچینگ، ادامه کار را با اعتماد به نفس بیشتر با یک فرد یا موسسه پر هزینه‌تر پیش ببرید.

هزینه کم یا زیاد، مسئله این است!

قبول دارم که همیشه، هزینه بیشتر به معنای کیفیت بالاتر نیست. اما به تجربه آموخته‌ام که با هزینه کمتر، به احتمال زیاد کیفیت پایینتری دریافت می‌کنم. البته هیچ تجربه‌ای را نباید مثل یک اصل غیرقابل تغییر در نظر گرفت. ولی بی تفاوت بودن به آنچه از تجربه آموخته‌ایم، کار عاقلانه‌ای نیست. به همین دلیل است این گفتار مشهور است که: شاید اشتباه کردن را بشود پذیرفت، اما تکرار اشتباه را هرگز!

در هرصورت، برای شروع کار رزومه افراد معتمد را بررسی کنید. سپس نرخ بسته‌های کوچینگ آن‌ها را مقایسه کنید. در این مرحله بدیهی است که مربیان با تجربه بیشتر و مدارک و صلاحیت‌های معتبرتر، هزینه‌های بیشتری را برای خدمات خود دریافت کنند. حالا خودتان را در شرایط مختلف شبیه سازی کنید.

اگر یک کوچ ایده‌آل، یافتید، او باید جایی واقع شده باشد و خدماتی را ارائه دهد که مناسب شرایط شما باشد. البته در نهایت، این شما هستید که می توانید سقف هزینه دلخواه خود را تعیین کنید. اما پیش از آنکه بودجه کوچینگ خود را تنظیم کنید، ارزش زمان و کیفیت رسیدن به اهداف خود را هم مرور کنید.

هزینه فرصت و زمان

دقت کنید که شما برای رسیدن به همین جایی که هستید، تلاش کرده‌اید. برخی از شما خیلی زیاد و با دشواری‌های بسیار. بنابراین، این سطح از ارزش زمان خود را دست کم نگیرید. به ویژه هنگامی که دستیابی به نتایج عالی و اینکه تلاش شما در درازمدت پایداری داشته باشد، برایتان مهم باشد.

شما همچنین باید درمورد آنچه در برابر هزینه، دریافت می‌کنید با خودتان صریح و شفاف باشید. به همین دلیل مطالعه موردی و توصیفات دیگران درباره یک کوچ بسیار ارزشمند است. این شواهد کمک می‌کند تا از کوچینگ نتایج بهتری دریافت کنید و انتظارات خود را دقیق بدانید.

فهرست دقیق این انتظارات به کوچ نیز کمک خواهد کرد تا پیشرفت‌هایی را که می‌تواند در مسیر کوچینگ برای شما تسهیل کند، با شما در میان بگذارد. ممکن است یک کوچ در کنار مسیر کوچینگ بتواند به صورت مشاور یا منتور یا تسهیلگر هم به شما کمک کند. در این صورت شما در شرایط بهتری برای تصمیم‌گیری در مورد هزینه کوچینگ هستید.

سازوکار هزینه کوچینگ چگونه است؟
سازوکار هزینه کوچینگ چگونه است؟

آیا همیشه مراجع، کوچ خود را انتخاب می‌کند؟

برخی مربیان خدماتی غیر از کوچینگ را ارائه نمی‌دهند. برخی نیز کوچینگ را فقط در زمینه‌ای که ارتباط مستقیم با تجربیات قبلی آنها داشته باشد ارائه می‌کنند. این دسته از مربیان، در انتخاب مراجع و مشتریان خود هم کمی سختگیری می‌کنند. برای آنها مهم است که عملکرد مالی مناسبی داشته باشند اما نقش مشتری در مسیر شغلی خودشان هم مهم است.

کوچ‌های حرفه‌ای برایشان مهم است که پروفایل خودشان را هم در طول زمان ارتقاء دهند. با این روش آنها تلاش می‌کنند تا ارزش خدمات خود را بهتر و برجسته کنند. به عبارت دیگر آنها به دنبال مراجع ایده‌آل خود هستند. به همین علت گاهی در مسیر و معمولا در پایان یک بسته کوچینگ، تعرفه خود را تعدیل می‌کنند. ممکن است این تعرفه را برای برخی ثابت نگه دارند یا تخفیف دهند. اما گاهی هم با یک افزایش قیمت یا تعرفه در صدد تنظیم سبد مراجعین خود هستند.

هندوانه به شرط چاقو

برای من بارها تجربه‌ای رخ داده که آن را از سایر کوچ‌های حرفه‌ای هم شنیده‌ام. اینکه مراجع پرداخت هزینه را مشروط به موفقیت خود کند. یا ضمانتی برای بازگشت هزینه کوچینگ در صورت عدم تحقق اهداف خود مطالبه کند.

شما به عنوان مراجع حق دارید که چنین مطالبه‌ای داشته باشید. اما به نظر من، کوچ نباید چنین شرایطی را بپذیرد. چون اساسا در کوچینگ، مسئولیت رسیدن به اهداف صددرصد متوجه مراجع است. اگر شماره هدف مشخص خود را در ذهن داشته باشید، می‌توانید با کمک کوچ خود آن را تحلیل و تثبیت کنید.

پیش از تعیین اهداف خود، این دو ویدیوی کوتاه را ببینید:

آموزش تجزیه و تحلیل SWOT

هدف‌گذاری به روش SMART

یک مثال

به عنوان مثال، فرض کنید شما در حال مهاجرت هستید و در این مسیر حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار هزینه را پیش‌بینی کرده‌اید. روش های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید به آن هدف برسید. هر یک از آن گزینه‌ها ممکن است به گزینه دیگری وابسته باشند. شرایط سن و تحصیلات و مهارت‌های شما هم در این فرایند موثر است. در این مسیر وظیفه کوچ، همراهی با شما برای شناخت نقاط قوت و کمک در برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از فرصت‌هاست. حالا انتظار دارید، قرارداد کوچینگ شما به چه شکلی باشد؟

اگر احساس شما این است که یک کوچ باید شما را به هدف مطلوب برساند، متاسفانه شناخت شما از فرایند کوچینگ کاملا اشتباه است. در مسیر کوچینگ اغلب ارزش افزوده برای مراجع ایجاد می‌شود. این ارزش ممکن است مادی یا ارزشی ناملموس باشد. در این مسیر صرفنظر از اینکه چه چیزی ایجاد می‌شود و اینکه تغییر معناداری ایجاد شود یانه، شخص مراجع متعهد به خلق ارزش و تحول است. به همین دلیل کوچ از تحقق اهداف مادی و معنوی مراجع خوشحال می‌شود ولی انتظار جبران ندارد. به همین دلیل در قبال عدم دسترسی به اهداف هم نباید انتظار جبران خسارت یا بیمه تحقق اهداف را از کوچ داشت.

سخن پایانی

شما به عنوان مراجع، در برابر هزینه کوچینگ، مستحق دریافت خدمات مناسب و با کیفیت هستید. صرف نظر از اینکه در سفر کوچینگ تا کجا با یک کوچ هستید یا خیر، شما باید توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را بهبود ببخشید. روی نقاط قوت و ضعف خود کار کنید. حداکثر ارزشی که می‌توانید برای خودتان و جامعه فراهم کنید. همانطور که برای کسب درآمد تلاش می‌کنید، بخشی از وقت خود را صرف استفاده بهینه از پول و عمر و فرصت‌های خود کنید. زندگی و تجارت خود را درست همانطور که می‌خواهید انجام دهید.

مراقب یک تعادل باشید: لازم نیست همه چیز را بدانید یا خودتان تجربه کنید.

در مسیر موفقیت از دیگران بیاموزید و کمک بگیرید. مشاوره، آموزش، منتورینگ و تسهیلگری، همه می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. ولی کوچینگ را حداقل یک بار، با یک کوچ حرفه‌ای، آموزش دیده، با تجربه و تایید صلاحیت شده توسط مراجع معتبر بین‌المللی تجربه کنید. بدون تردید خودتان معجزه کوچینگ را خواهید دید و آنگاه در مورد میزان هزینه کوچینگ هیچ تردیدی نخواهید داشت.

در مقاله «هزینه کوچینگ چقدر است؟» مطالبی را اشاره کردم که برای مربیان حرفه‌ای کاربرد دارد.
این مقاله بر اساس تجربیات و مشاهدات فردی تدوین شده و منعکس کننده نظریات شخصی نگارنده است. پیشاپیش از دریافت نظرات و  نقدهایی که موجب دانش‌افزایی شود تشکر و قدردانی می‌کنم.
نمایش بیشتر

اصغر محمدی فاضل

دکتر علی اصغر محمدی فاضل، عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) با درجه حرفه‌ای (PCC) است. دکتر فاضل بیش از 15 سال تجربه در ارائه مشاوره تخصصی، منتورینگ، کوچینگ، تسهیلگری و اجرایی در طیف وسیعی از موسسات عمومی، خصوصی و غیردولتی بین‌المللی در کشورهای مختلف را در رزومه حرفه‌ای خود دارد. اگرچه دکتر فاضل تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی را دارد اما بیشترین تمركز وی بر روی كوچینگ مسیر شغلی و بیزینس کوچینگ بوده تا ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌‌مندان تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا